Hoe maak je een hotel kwaliteitshandboek
Het kwaliteitshandboek van een hotel is een soort essentiële gids waarin duidelijk is vastgelegd wat er wordt gedaan bij de verschillende taken die worden uitgevoerd.
¿Qué encontrarás en este artículo?
Wat is een kwaliteitshandboek van een hotel?
Als we het hebben over een kwaliteitshandboek, hebben we het over een document waarin wordt vastgelegd hoe het kwaliteitsmanagementsysteem binnen een bedrijf werkt. Deze vastlegging wordt gemaakt om ervoor te zorgen dat het bedrijf bij de productie van zijn producten aan de kwaliteitseisen voldoet. In het kwaliteitshandboek van uw hotel legt u het proces, het beleid, de reikwijdte en de maatregelen uit die in uw bedrijf zijn vastgesteld om het managementsysteem effectief toe te passen en de gestelde bedrijfsdoelen te bereiken.
De richtlijnen van de ISO 9001-norm worden gevolgd. De lengte van het handboek hangt af van de omvang en complexiteit van uw hotel. Bovendien moet het kwaliteitshandboek toegankelijk zijn voor iedereen, zoals werknemers, klanten, leveranciers, auditors en anderen, die willen weten wat de kwaliteitsnormen van het bedrijf zijn. Daarom kan dit document in bepaalde contexten zelfs deel uitmaken van uw branding.
Voordelen van een kwaliteitshandboek voor hotels
Sinds 2015 bepaalt de ISO 9001-norm dat het gebruik van een kwaliteitshandboek in bedrijven niet verplicht is. Voor elk hotelbedrijf is het echter erg handig om het te hebben, vanwege de meerdere voordelen die het biedt. Enkele daarvan zijn:
- Het stelt werknemers en andere personen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de gemeenschappelijke activiteiten van het hotel in staat de wettelijke voorschriften te kennen en na te leven.
- Het vergemakkelijkt de kennis van alle interne processen van het bedrijf, wat het werk waardevoller maakt.
- De exacte definitie van kwaliteitsprocedures maakt de dienstverlening uniform en zeer bevredigend.
- Het maakt een betere controle op alle processen mogelijk, zodat u eventuele fouten onmiddellijk kunt herkennen.
- Het kwaliteitshandboek stelt de te volgen richtlijnen vast in termen van efficiëntie en prestaties, wat van invloed is op de optimalisering van de resultaten.
- Het stelt het hotelbedrijf in staat de kwaliteitsniveaus waarover het beschikt te identificeren en de basis te leggen voor voortdurende kwaliteitsverbeteringen voor zijn vestiging.
- Het verhogen van de kwaliteitsnormen zal ook de tevredenheid van de klanten verhogen en de compensatiekosten voor slechte dienstverlening verminderen.
Kortom, het gebruik van een kwaliteitshandboek vergroot het vertrouwen in de dienstverlening van uw hotel.
Doelstellingen van een kwaliteitshandboek voor hotels
Een kwaliteitshandboek voor hotels vervult vele nuttige doelstellingen voor elk bedrijf. Deze omvatten het volgende:
- Het specifiek beschrijven van de werking van de beheersystemen van het hotel.
- Het personeel begeleiden bij het naleven van de processen van het kwaliteitsmanagementsysteem.
- De herziening en analyse van de ontwikkelde procedures vergemakkelijken.
- Toezicht houden op de geplande groei van de kwaliteitsmanagementsystemen.
- Bedrijfsinformatie verstrekken, zodat het personeel deze kan raadplegen om twijfels op te helderen die hun efficiëntie beperken.
- Minimaliseren van organisatorische communicatieproblemen, wat bijdraagt tot een betere doorstroming van de taken en dus een verhoging van de rentabiliteit.
- Geeft nieuwe werknemers inzicht in de kwaliteitsdoelstellingen van het bedrijf, wat hen meer vertrouwen geeft om hun werkzaamheden voor het eerst uit te voeren.
- Het vergemakkelijkt de processen ten tijde van een audit, omdat alle processen en handelingen vooraf zijn vastgelegd.
hoe is het kwaliteitshandboek gestructureerd?
Als u al hebt besloten een kwaliteitshandboek voor een hotel op te stellen, houd er dan rekening mee dat het de volgende elementen moet bevatten:
Inleiding | Hierin wordt de uitwerking van het handboek geïntroduceerd en in verband gebracht met informatie over het bedrijf. |
Presentatie van het bedrijf | U neemt informatie op over het bedrijf, zoals de naam van het hotel, de productiesector, de waarden van het bedrijf, het adres en andere identificerende informatie. |
Inhoudsopgave | Dit is de inhoudsopgave met de secties waaruit het handboek bestaat. |
Informatie over het kwaliteitshandboek | U moet de datum toevoegen waarop het handboek is geschreven, hoe revisies worden gemaakt en de certificaten van goedkeuring. |
Toepassingsgebied | Hier wordt aangegeven op welke afdelingen van het bedrijf de normen van het kwaliteitsmanagementsysteem van toepassing zijn en wat de kwaliteitsdoelstellingen van het hotel zijn. |
Wettelijke normen | Wettelijke basis waarop het handboek is gebaseerd. |
Documenten | Dit verwijst naar alle documenten die geldigheid geven aan het handboek, aangezien zij de certificering van de ISO 9001-norm accrediteren. |
Beschrijving van het bedrijf en de verantwoordelijke functies | Geeft het organigram van uw hotel weer en de functies of relaties tussen de verschillende afdelingen op het gebied van kwaliteit. |
Kwaliteitsbeleid van het bedrijf | Dit verwijst naar de richtlijnen die het bedrijf volgt om te voldoen aan de normen van de norm. Het geeft aan wat het bedrijf gaat doen, hoe het dat gaat doen, wie verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan en naar welke kwaliteitsdoelstellingen het toewerkt. |
Kwaliteitsmanagementsysteem | Verklaart het gekozen kwaliteitsmanagementsysteem en de implementatie ervan in het bedrijf. |
Productie van het product of de dienst | Dit deel laat zien hoe de planning, de inkoop bij leveranciers, de relaties met klanten, de gebruikte instrumenten voor kwaliteitscontrole enz. worden uitgevoerd. |
Meting en controle van het kwaliteitsbeleid | Hierin wordt bepaald hoe de toepassing van het kwaliteitsbeleid wordt gecontroleerd en welke acties worden ondernomen om eventuele onregelmatigheden te corrigeren en hoe deze gegevens worden geanalyseerd. |
Ontdek veel meer over andere verwante termen in ons Woordenboek Horeca en Catering.
Vaak gestelde vragen
Wat is een kwaliteitshandboek voor hotels?
Het document waarin u het proces, het beleid, de reikwijdte en de maatregelen uitlegt die in uw bedrijf zijn vastgesteld om het managementsysteem effectief uit te voeren en de gestelde bedrijfsdoelen te bereiken.
Moet een hotel een kwaliteitshandboek hebben?
Niet echt. De ISO 9001-norm bepaalt dat het gebruik van een kwaliteitshandboek niet verplicht is voor bedrijven. Voor elk hotelbedrijf is het echter wel handig om er een te hebben, vanwege de vele voordelen die het biedt.
BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING
Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.
Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.
Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.
Legitimatie: Consentimiento del interesado.
Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.
Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy