Hoe zet je een take away op? Stap-voor-stap handleiding

Vandaag de dag zijn er verschillende mogelijkheden om van afhaalmaaltijden te genieten in een andere ruimte dan de traditionele. Deze trend is ontstaan als een alternatief voor het tempo van het leven dat we aanhouden.
Het proeven van een goed gemaakt gerecht met verse ingrediënten en een onovertroffen smaak is niet langer een exclusieve activiteit van bars, cafés en restaurants, maar maakt plaats voor nieuwe bedrijfsmodellen.
Deze nieuwe restaurantruimtes bieden kwaliteitsdiensten voor grote en kleine consumenten en zorgen voor de ideale aandacht die volledig beantwoordt aan de behoeften van de klanten.
Een van die diensten in de tendens zijn de bekende afhaalrestaurants, dat wil zeggen, die restaurants die gebaseerd zijn op het aanbieden van grote banketten om mee naar huis te nemen, kantoor, parken, of waar het diner gewenst is.
¿Qué encontrarás en este artículo?
Take away: oud concept, maar vernieuwd

Het concept van take away is nieuw vanwege de manier waarop het wordt geserveerd, maar er zijn altijd restaurants geweest die take away service aanbieden (pizzeria’s, ijssalons en bakkerijen, enz.).
Wat is het verschil met het huidige concept? In de meeste afhaalrestaurants is het eten van tevoren bereid, dus het is klaar om te gaan.
Het is ook mogelijk om een afhaalmaaltijd in te stellen met kleine strijkijzers, machines of keukens die het mogelijk maken om voedsel zoals hamburgers, gebraden kippen en pizza’s te bereiden.
Basisregels van een take away

Er zijn voorschriften waaraan moet worden voldaan om een take away in te stellen, zoals gezondheidsvergunningen en stedenbouwkundige vergunningen.
Zoals aangegeven in het Koninklijk Besluit 191/2011 van 18 februari, dat het Algemeen Gezondheidsregister voor Voedingsmiddelen regelt, zijn vergunningen voor hygiëne en gezondheid vereist voor de bereiding, de distributie en de verkoop van voedingsmiddelen.
Dit bepaalt duidelijk dat iedereen die een take-away bedrijf wil starten de Autonome Gemeenschap op de hoogte moet stellen van zijn voornemen om een gezondheidsvergunning te verkrijgen.
Wat de stedenbouwkundige vergunningen betreft, is het noodzakelijk een vergunning te hebben die wordt afgegeven door het gemeentehuis van de stad waar het bedrijf wordt uitgeoefend.
Bij het beheer van de licentie moet u rekening houden met de volgende vereisten:
- Het hebben van een premisse die het doel heeft om ongelukken te voorkomen.
- Informeer u over de eisen die de wet stelt aan de start van uw take away business. Vergeet niet dat de wetten verschillen afhankelijk van de locatie waar u uw bedrijf vestigt.
Het is ook belangrijk om rekening te houden met aspecten als naam, stijl en verspreidingskanalen, voorstellen die een toegevoegde waarde zullen geven aan uw bedrijf.
De naam moet opvallend en origineel zijn, wat klanten zal boeien en als introductiebrief zal dienen voor de diensten en producten die u gaat aanbieden.
Een ander aspect van groot belang is de stijl, die het detail zal vertegenwoordigen dat het verschil met uw concurrentie zal markeren.
Het ontwikkelen van de esthetiek en het ontwerp van uw presentatie is fundamenteel voor uw bedrijf.
Wat betreft de verspreidingskanalen voor het meenemen, moet de Registratie van Merken en Patenten worden uitgevoerd, wat de beschikbaarheid van uw merk zal garanderen.
Zodra u alles klaar heeft, is het belangrijk om te beginnen met het communiceren en promoten van uw bedrijf in de digitale omgeving, met name via sociale netwerken.
Take away: fysieke infrastructuur

De infrastructuur van dit soort bedrijven is van technisch en stedelijk belang en wordt door de gemeenschaps- en gemeentelijke verordeningen in overweging genomen.
De technische ruimte heeft een reeks eisen waaraan moet worden voldaan om de voorwaarden voor de toereikendheid van de ruimte waar de klanten worden bediend, te handhaven. Daaronder kunnen we noemen:
- Om toegankelijkheid te bieden om te genieten van een gastvrije ruimte die het mogelijk maakt, zelfs voor mensen met een handicap, om zich te verplaatsen zonder enig ongemak of beperkingen op de doorgang.
- Voldoen aan de brandvoorschriften, het hebben van beschikbare brandblussers en adequate bewegwijzering die de ontruimingsuitgangen aangeeft in geval van nood.
- Hebben onafhankelijke ventilatie- en airconditioningsystemen die communiceren met de buitenwereld.
- Beschikken over een geschikte elektrische installatie.
- Om een schone ruimte te hebben voor klanten en werknemers.
Wat het stedelijk gebied betreft, is het belangrijk op te merken dat het niet mogelijk is om een afhaalmaaltijd in te stellen in een ruimte die bestemd is voor een woning.
De aangegeven ruimte voor dit soort bedrijven moet voor commercieel gebruik zijn en alle geplande werkzaamheden moeten worden uitgevoerd met inachtneming van de gemeentelijke verordeningen, waardoor de wettigheid van het beheer wordt gewaarborgd.
Vereiste vergunning voor het openen van een afhaalbedrijf

De vergunning is niet nodig als het pand uitsluitend bestemd is voor het kopen van afhaalmaaltijden, maar er moeten wel enkele stedenbouwkundige procedures worden uitgevoerd voor de activiteit. Namelijk:
- Neem contact op met een technicus om het pand te inspecteren. Dit bezoek moet worden gepland vóór de ondertekening van het huur- of koopcontract om de levensvatbaarheid van het pand te beoordelen.
- Indien de te evalueren gebouwen niet levensvatbaar zijn, wordt aanbevolen de juiste plaats voor dit soort bedrijven te vinden.
- Zodra de evaluatie is uitgevoerd, moet met de voorbereiding van het project worden begonnen, waarbij rekening moet worden gehouden met eventuele wijzigingen van de locatie.
- Het is aan te bevelen om het project uit te voeren voordat er een wijziging in het pand wordt aangebracht. Dit komt omdat niet alle wijzigingen toegestaan of legaal zijn.
- Een ander aspect dat van belang is, voor zover het gaat om veranderingen binnen het gebouw, is dat de werken die worden uitgevoerd van conditionering of kleine werken zijn.
- Als de werkzaamheden betrekking hebben op de gevel of de structuur van een beschermd gebouw, moet een bouwproject worden opgesteld, dat zal worden verwerkt door middel van een vergunning die meestal een langere periode in beslag neemt.
Er zijn twee voorwaarden die de naleving van de hervormingen binnen de gebouwen beperken: een ervan geeft aan dat als de procedure met de vorige mededeling na 15 dagen wordt uitgevoerd, de aanpassingswerkzaamheden kunnen worden gestart.
Als dit proces wordt uitgevoerd door middel van de vergunning, is het noodzakelijk om te wachten tot de gemeenteraad de vergunning verleent. Dit proces kan dagen of maanden duren.
Om de activiteit in het gebouw te kunnen starten, moet de nodige documentatie worden voorgelegd waaruit blijkt dat de wijzigingen in het gebouw op bevredigende wijze zijn uitgevoerd.
Wetgeving betreffende het bedrijf

De wetgeving die de afhaalactiviteiten regelt, is gebaseerd op de regelgeving voor de levensmiddelendetailhandel.
Deze regels zijn specifiek voor het soort voedsel dat in het bedrijf wordt verkocht.
Onder de voorschriften die bedrijven moeten naleven, kunnen we noemen
- Verordening (EG) nr. 852/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake levensmiddelenhygiëne Deze verordening bepaalt dat elke werknemer die met levensmiddelen in contact komt, een vergunning voor het omgaan met levensmiddelen moet hebben.
- Koninklijk Besluit 1376/2003 van 7 november 2003 betreffende de sanitaire voorwaarden voor de productie, de opslag en het in de handel brengen van vers vlees en afgeleide producten in de kleinhandel. Het afhaalbedrijf dat een bepaalde vleessoort produceert en verkoopt, moet voldoen aan de voorwaarden van bovengenoemd besluit.
- Koninklijk Besluit 191/2011 van 18 februari 2011 betreffende het Algemeen Gezondheidsregister van de Voedsel- en Landbouwondernemingen. Deze verordening bepaalt dat bedrijven die zich moeten registreren in het gezondheidsregister, maar als uw bedrijf een take away is, is het niet nodig, tenzij er voedsel wordt bereid in de industriële omgeving.
De stap waar niemand je over vertelt

Als we het hebben over het idee om een bedrijf in de horeca te starten en een take away op te zetten, fronsen veel mensen en vragen ze zich af of het wel een goed idee is.
Dit is te wijten aan het gebrek aan kennis over de rentabiliteit van het bedrijf, maar de beperkte kennis van de sector houdt daar niet op. Velen zullen u adviseren, maar weinigen zullen met u praten over het belang van een leverancier als Monouso.
In Monouso, onze virtuele winkel, vindt u alles wat u nodig heeft om de opening van uw afhaalmaaltijden te vergemakkelijken en uw klant het comfort en de kwaliteit te bieden die uw gerechten nodig hebben.
Gerechten, glazen, bestek, meeneemverpakkingen, kartonnen dozen voor verschillende soorten voedsel of vetvrij papier zijn enkele van de producten die u in onze winkel vindt.
Daarnaast hebben we ook een grote verscheidenheid aan servetten, tafelkleden, plastic zakken, opbergdozen, hotelkleding en elk product dat u nodig heeft om de deuren van uw restaurant te openen.
BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING
Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.
Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.
Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.
Legitimatie: Consentimiento del interesado.
Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.
Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy