Veilige voedsellevering: barrières tegen Covid-19
De voedselleveringsdienst is tijdens het isolement gegroeid door het verschijnen van Covid-19. Dit is te wijten aan het feit dat Spanje bij koninklijk besluit 463/2020 van 14 maart de noodtoestand heeft afgekondigd, waarbij de aankoop van producten die niet onder dat besluit vallen, werd verboden.
Het is echter wel toegestaan om producten te kopen en te verkopen via internet, telefoon of post, wat betekent dat bezorgingsplatformen profiteren tijdens deze quarantaineperiode.
Het is op deze momenten dat uw werk de maximale veiligheidsgaranties moet bieden. Om een veilige levering te kunnen bieden, heeft een groep van bedrijven en platforms die zich toeleggen op levering een gids geschreven voor werknemers om hen en hun klanten een veilige service te kunnen bieden.
Het stelt een reeks overwegingen en aanbevelingen vast om de gezondheid van de bevolking te beschermen bij het uitvoeren van elk soort commerciële activiteit op afstand.
Deze verordening is opgesteld naar aanleiding van de aanbevelingen en opmerkingen van de Wereldgezondheidsorganisatie, het Ministerie van Volksgezondheid, de Spaanse Federatie van Gemeenten en Provincies en de Autonome Gemeenschappen.
Vergeet niet dat het als bezorger of klant belangrijk is om te weten te komen hoe u moet handelen bij het nemen of ontvangen van een levering. Om deze reden zullen we niet alleen de PDF met de volledige gids voor u achterlaten, maar zullen we ook uw twijfels over deze dienst wegnemen.
¿Qué encontrarás en este artículo?
Veilige leveringsprocedure
Om een veilige levering te doen, is het verplicht om de instructies in de gids te volgen voor een veilige thuislevering voor iedereen.
Deze gids is opgesteld op basis van de aanbevelingen van het Ministerie van Industrie, Handel en Toerisme voor bedrijven die zich bezighouden met de horeca.
Daarnaast zijn enkele van de aanbevelingen geschreven op basis van de realiteit van de levering en de ervaring van de mensen die deze belangrijke dienst aanbieden.
Een ander belangrijk punt is dat restaurants en platforms verantwoordelijk zijn voor de naleving van het protocol, en in geval van niet-naleving zullen er juridische stappen worden ondernomen.
De gids bestaat uit vijf delen met algemene aanbevelingen over de bescherming die te allen tijde moet worden geboden en vier delen met het proces dat moet worden gevolgd tijdens de veilige aflevering.
Om de voedselleveringsdienst aan huis te standaardiseren, moeten de platforms voor het aanvragen van voedsel en betaling zonder direct contact worden gedefinieerd
Wat het restaurant betreft, moet u bepalen hoe de gerechten worden bereid en welke hygiënemaatregelen moeten worden genomen bij de bereiding en verpakking. Dit zijn niet de gebruikelijke sanitaire maatregelen. Alles is veranderd.
Voor het afhalen van de bestellingen moeten de restaurants en de leveringsbedrijven het eens worden en een protocol opstellen dat het mogelijk maakt om de transactie uit te voeren zonder enig rechtstreeks contact te leggen.
En ten slotte moet ook het leveringsprotocol voor de klant worden vastgelegd en duidelijk zijn. Beide partijen moeten weten en accepteren hoe de bestelling wordt geleverd wanneer deze zonder fysiek contact met de klanten op de plaats van levering is aangekomen.
Is het veilig om in contact te komen met de wikkels?
De meeste landen in de wereld voldoen aan een verplicht sociaal isolement, waarbij het toegestaan is om uit te gaan om aankopen te doen, naar de apotheek te gaan of de hond uit te laten, waarbij altijd aan de respectievelijke sanitaire maatregelen wordt voldaan.
Sommige mensen kiezen echter voor de levering van aankopen of voedsel om te voorkomen dat ze de straat op gaan en in omloop komen. Gezien deze situatie zijn er veel twijfels over hun veiligheid, winstgevendheid en of er een mogelijkheid tot besmetting bestaat.
Hier behandelen we een van de meest gestelde vragen die we onszelf niet alleen bij het aanvragen van een voedsellevering stellen, maar ook voor elke aankoop.
Zijn we veilig na het aanraken van de verpakking?
Volgens verklaringen van de Wereldgezondheidsorganisatie is het risico op besmetting met het virus door contact met eender welk pakket laag.
De Amerikaanse Food and Drug Administration heeft een studie gepubliceerd waarin staat dat er geen onderzoek is dat zegt dat Covid-19 wordt overgedragen via voedsel of verpakking.
Maar zelfs als het geen effectief overdrachtsmiddel is, moet het voedsel grondig worden gewassen en gekookt.
Als u het pakket dat u bij levering ontvangt wilt desinfecteren, kunt u het beste 70% alcohol in de zakken en containers gebruiken. Een andere optie die u kunt gebruiken om te desinfecteren is bleekmiddel verdund in water.
Dit is echter niet nodig omdat de vervuiling laag is en de verpakkingen worden weggegooid. Het is echter belangrijk om uw handen te wassen na het aanraken van alle containers en om te voorkomen dat u uw handen op uw gezicht legt tijdens het proces.
Andere aanbevelingen die u kunt toepassen na ontvangst van uw bestelling is om de inhoud op een bord of schaal te serveren, zodat u het pakket onmiddellijk kunt weggooien en er niet mee in contact kunt komen
Maak ten slotte het oppervlak waar u de container heeft geplaatst schoon en was uw handen voor het eten met veel water en zeep gedurende ten minste 20 seconden
Zorg voor een veilige levering en besmet de klanten niet
Verschillende platforms die voedselleveringsdiensten aanbieden, hebben gezondheidsmaatregelen genomen om een veilige levering te garanderen, zowel voor de bezorger als voor het personeel van restaurants of winkels en de klanten.
Daartoe werden de verdelers uitgerust met alcoholgel, mondkapjes en latexhandschoenen
Ook werd hen geadviseerd om hun handen regelmatig te wassen vooraleer een bestelling te ontvangen en na levering aan de klant.
Bij bestellingen worden alle wikkels verzegeld met plakband of een sticker om te voorkomen dat er vreemde deeltjes in de bestelling terechtkomen.
Op de bestelplatforms krijgt de klant de mogelijkheid om de betalingswijze te kiezen. Elektronische betaling wordt aanbevolen. Op deze manier wordt contact tussen de bezorger en de klant vermeden.
Om ervoor te zorgen dat de juiste protocollen worden gevolgd, onderhouden de leveringsbedrijven regelmatig contact met het ministerie van Volksgezondheid en het nationale noodsysteem.
Deze dienst helpt mensen om in hun huis te blijven, te voldoen aan de vrijwillige isolatie en het aantal infecties te verminderen.
Restaurants die inzetten op een veilige levering
Sommige voedselketens en restaurants hebben besloten hun deuren te sluiten tijdens de toepassing van het sociale isolement
Ketens zoals de Telepizza Group hebben echter hun deuren gesloten voor klanten en geven voorrang aan de beveiligde leveringsdienst.
Voor deze keten is de veiligheid van de bezorgers en de klanten belangrijk. Maar het is ook een prioriteit om op dit moment service te verlenen, om mensen te helpen voorkomen dat ze hun huis verlaten.
De Telepizza Group werkt binnen het wettelijke kader van het Koninklijk Besluit 463/2020, dat aangeeft dat de bezorgdienst een van de economische sectoren is die in werking moet blijven.
Naast het aanbieden van bezorging aan al hun klanten, bieden ze ook gratis bezorging aan gezondheidspersoneel, sociale kantines, supermarkt- en kruidenierswinkelmedewerkers, politie, brandweer, onder andere groepen mensen die betrokken zijn bij de openbare dienst.
Om ervoor te zorgen dat alle protocollen in de gezondheidszorg worden gebruikt, heeft de Telepizza-groep een contactloos leveringssysteem ontwikkeld.
Klanten plaatsen hun bestellingen op de websites of in de applicaties en betalen met hun credit- of debetkaart.
Voor de levering is de bezorger uitgerust met handschoenen, antibacteriële gel op alcoholbasis en helmen.
Bij aankomst bij de klant wordt een lege doos geplaatst en de doos met de bestelling wordt er bovenop geplaatst zodat het voedsel niet in contact komt met de vloer.
De bezorgers luiden de bel om de klant te laten weten dat de bestelling is aangekomen en hun handen te reinigen met gel op basis van alcohol.
Om te wachten op de klant, moet hij minstens twee meter van de bestelling teruggaan en daar zijn tot de klant de bestelling ophaalt.
Deze dienst wordt toegepast in alle vestigingen van Telepizza Group en Pizza Hut in elk van de autonome gemeenschappen.
Zonder twijfel is het een manier om een veilige levering te doen en uw klanten gerust te stellen als het gaat om het leveren van hun bestelling.
BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING
Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.
Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.
Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.
Legitimatie: Consentimiento del interesado.
Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.
Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy