fbpx

Tips voor het opstellen van een bedieningshandleiding voor restaurants

Consejos para crear un manual operaciones restaurante

Een handleiding voor de exploitatie van een restaurant is een tekst die uw dienstverlening ordelijk en optimaal begeleidt. Bovendien helpt het u de kwaliteit van uw service te verhogen en heeft het uiteraard een positieve invloed op de groei ervan.

Wat is een handleiding voor restaurantactiviteiten en waarvoor dient ze?

Wat is een handleiding voor restaurantactiviteiten en waarvoor dient ze?

Een restauranthandleiding is een gids die alle procedures bevat die binnen uw zaak in de praktijk worden gebracht.

Het is dus een uitzonderlijk document voor de opleiding van nieuwe werknemers, dat hen op een eenvoudige en directe manier alle relevante informatie over het bedrijf en de werking ervan verschaft. Bovendien biedt u een plaats om te raadplegen in geval van toekomstige twijfels.

Dit handboek is meestal verdeeld in hoofdstukken, die elk gewijd zijn aan specifieke gebieden van uw bedrijf. Met een goede en volledige uitwerking van elk van deze hoofdstukken bereikt u een goed beheer en een constante kwaliteit in het restaurant.

Ideale structuur voor een exploitatiehandleiding voor een restaurant

Ideale structuur voor een bedieningshandleiding voor restaurants

Hoewel de handleiding voor uw restaurant elke structuur en morfologie kan hebben die u geschikt acht, moet ze een logische structuur volgen, zodat ze veel gemakkelijker kan worden ontwikkeld. Het is sterk aanbevolen om van het algemene naar het specifieke te gaan in termen van de werking van uw zaak.

Hier is een voorgestelde structuur die u kunt gebruiken bij het schrijven van een handleiding voor restaurantactiviteiten.

Welkom en inleiding

De welkomstpagina is de titel van het handboek in hoofdletters, ondertekend door u als restauranthouder en de persoon die verantwoordelijk is voor personeelszaken.

Vervolgens komt de inleiding, die niets meer is dan de geschiedenis van het restaurant, maar dan in het kort verteld.

Het bevat details…

  • Jaar van oprichting
  • Soort keuken
  • Geschiedenis van de naam van het restaurant
  • Veranderingen in de afgelopen jaren.

Dankzij dit document kan uw personeel de geschiedenis van de zaak leren kennen en de vragen beantwoorden van elke klant die geïnteresseerd is in de zaak.

Waarden, organigram en functiebeschrijvingen

Hier worden de visie, missie, waarden en doelstellingen van uw bedrijf uiteengezet.

Dit wordt gevolgd door een schema met het organigram van uw bedrijf, gevolgd door een toelichting op elke functie.

In de toelichting moeten de functies, de geschatte werktijden en het profiel van de werknemer die de functie zou moeten bekleden, worden gespecificeerd.

Administratieve protocollen

Het hoofdstuk administratie omvat de processen die worden uitgevoerd door personeelszaken, financiën en boekhouding.

Dit omvat de administratie van het personeel en hun roosters, salarisadministratie, kostenbeheersing, belastingen en commerciële controle van het restaurant.

Opleiding van personeel

Elke handleiding voor de exploitatie van een restaurant legt uit hoe de opleiding van het personeel moet worden uitgevoerd.

In de eerste plaats wordt het selectieproces van het personeel en de duur van de proefperiode aangegeven, evenals het soort opleiding dat het personeel zal krijgen voor de correcte uitvoering van zijn taken.

Bedieningsprocedures ter plaatse

Dit hoofdstuk is vooral gericht op obers, barmedewerkers, kassiers en schoonmakers.

Het begint met een beschrijving van het werken in de eetzaal en aan de bar, het opnemen van bestellingen zonder tegen klanten aan te lopen en technieken om producten te dragen zonder ze te morsen.

Ook verkooptechnieken worden in detail beschreven, met als doel onbesliste klanten te adviseren en meer inkomsten voor de zaak te genereren. Als u weet wat uw “signature dishes”(menu-engineering) zijn, wijs ze dan hier aan zodat de medewerkers ze kunnen onthouden voor aanbevelingen.

In dit gedeelte wordt ook het schoonmaakprotocol van het restaurant gedetailleerd: na elke dienst, aan het einde van de dag en wat te doen bij ongevallen.

Controle van het magazijn

Het magazijncontroleprotocol is cruciaal, omdat het toelaat de beschikbaarheid van ingrediënten voor de dienst te kennen.

Dit proces bestaat uit vijf stappen: aankoop, ontvangst, opslag, inventariscontrole en reiniging. Elk van deze stappen moet zijn eigen onderdeel en uitleg hebben (belangrijkste leveranciers, hoe te inspecteren, aanbevolen of toegestane schoonmaakproducten, enz.)

Beheer van de keuken

Alle onderdelen van het handboek zijn waardevol, maar het keukenbeheer is een van de belangrijkste.

In dit hoofdstuk moet u het menu van het restaurant en de kook- en opmaakprocedure voor elk product belichten (indien mogelijk met een foto).

U kunt ook een schets van de keuken toevoegen met de locatie van opslagruimtes, vriezers, kookapparatuur en koelkasten.

Leg ten slotte uit hoe het voedsel moet worden behandeld om de voedselveiligheid voor de klanten te garanderen en kruisbesmetting te vermijden(koudeketen, voedselallergenen).

Marketing en reclame

Het hoofdstuk over marketing en reclame van uw restaurant is een must.

Hier wordt de strategie van het bedrijf met betrekking tot promoties en marketingcampagnes uiteengezet. Ook de huisstijl van het restaurant en de branding komen aan bod.

Onderhoud

Dit onderdeel omvat het onderhoudsprotocol voor de inrichting van het pand, het meubilair en de apparatuur.

Het vermeldt ook de frequentie van de processen en de mensen die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, volgens het organigram.

Het moet ook vermelden dat als er externe arbeidskrachten nodig zijn, dit in overleg met de administratie en de restaurantmanager gebeurt.

Voordelen van een handleiding voor uw restaurant

Voordelen van een handleiding voor uw restaurant

Een exploitatiehandleiding voor uw restaurant heeft voordelen voor de interne bedrijfsvoering.

Maar het opent ook de deur naar nieuwe mogelijkheden, zoals het werk van uitstekende koks en mogelijke investeringen om uw zaak te franchisen.

Versterk uw merkidentiteit

Naast uitleg over de bedrijfsvoering van het restaurant heeft het exploitatiehandboek een onderdeel voor de merkidentiteit.

Hierin wordt uitgelegd hoe het restaurant is ontstaan, de missie, visie en doelstellingen.

Door in detail uit te leggen hoe uw bedrijf is gegroeid, creëert u een band met het personeel, dat zich inleeft in het merk en zich er deel van voelt.

De doelstellingen van het restaurant zijn duidelijk

De exploitatiehandleiding van een restaurant schetst de doelstellingen van het restaurant en legt stap voor stap uit hoe ze moeten worden bereikt.

Het legt ook richtlijnen vast voor de correcte werking van uw restaurant en herhaalt de processen op elk moment van de bediening.

Herhaling is de manier om een constante ervaring te bereiken, waarbij de klant altijd op zijn gemak is met zijn bestelling.

De waarde van uw bedrijf is hoger voor investeerders

Investeerders die geïnteresseerd zijn in franchising zoeken naar georganiseerde bedrijven met een uitstekend management.

Het hebben van een handleiding voor restaurantactiviteiten garandeert beide aspecten.

Een ander voordeel is dat u het personeel van uw zaak kunt instrueren en dat dezelfde kwaliteit van dienstverlening wordt geboden.

Het geeft een professioneel imago in de sector

Het hebben van een handleiding met de procedures voor elke zone van het restaurant is synoniem met orde, formaliteit en bekwaamheid.

Een fundamenteel aspect dat in uw voordeel speelt wanneer u nieuw personeel gaat aannemen, want het biedt een professioneel imago van uw restaurant.

Bovendien is het een manier om ervoor te zorgen dat ze vanaf hun eerste dag duidelijke taken hebben voor die dag.

Desorganisatie tegengaan

Het bedieningshandboek rekent af met desorganisatie aan de basis.

Elke functie binnen het restaurant zal rollen en taken hebben, zodat er geen personeelsleden zijn die niet werken of verward zijn over welke taken ze moeten doen.

Personeelsleden zullen consistent zijn door het hebben van een gedefinieerde routine en doelstellingen zullen worden bereikt door teamwerk.

Lees meer over andere verwante termen in ons Horeca Woordenboek.

Vaak gestelde vragen

Wat is een handleiding voor restaurants?

Het is de documentatiegids met alle procedures die in uw bedrijf worden uitgevoerd. Het bevat relevante informatie over het bedrijf en de bedrijfsvoering. Een plek waar je terecht kunt als je twijfels hebt.

Wat zijn de voordelen van het ontwerpen van een operations manual voor uw restaurant?

Hiermee kunt u uw merkidentiteit versterken, duidelijke doelstellingen bepalen, de waarde van uw bedrijf voor investeerders verhogen, een professioneel imago in de sector overbrengen en desorganisatie tegengaan.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.