Hoe start je een thuisbakkerij
Als u een bakkerijbedrijf wilt beginnen, maar een winkel heeft die niet bij u past, dan kunt u altijd nog een thuisbakkerij openen. Het is ook een goed alternatief voor degenen die willen beginnen in de restaurantindustrie, en thuisbakkers vanwege het coronavirus.
Over het algemeen geven thuisbakkerijen, op kleinere schaal dan retail of groothandel, de mogelijkheid om producten te verkopen die in eigen huis zijn gemaakt. Maar dit proces gaat verder dan het bestellen van cookies in je keuken. Om meer te weten te komen over wat er nodig is om een thuisbakkerij te openen, lees verder!
¿Qué encontrarás en este artículo?
Hoe start je een bakkerijbedrijf vanuit huis
Voordat u uw thuisbakkerij opent, zijn er een aantal belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden. In deze stap voor stap begeleiden wij u van het onderzoek naar de juridische aspecten tot en met de marketingstrategieën van de thuisbakkerij.
Certificeringen, vergunningen en gezondheidseisen
De eerste en belangrijkste stap is om te beginnen met het verkrijgen van de licentie die het mogelijk maakt om het bedrijf te openen. Deze stap is eenvoudig, u hoeft alleen maar naar uw plaatselijke gemeentehuis te gaan om te weten te komen hoe u het certificaat kunt verkrijgen en te presenteren.
Voldoen aan de levensmiddelenwetgeving
Deze wet zorgt ervoor dat aan de gezondheids- en hygiëne-eisen wordt voldaan om de veiligheid van de eindverbruiker te garanderen, evenals de juiste bereiding, het onderhoud, de opslag, het transport, de reclame en de consumptie van het voedsel.
Overwegingen met betrekking tot de gezondheidsregistratie
Bedrijven in de sector zelfgemaakte levensmiddelen, met inbegrip van zelfgebakken producten, moeten het REM (Registro Sanitario de Establecimientos Alimentarios Menores) doorlopen. Dit register wordt uitgevoerd door de Autonome Gemeenschap waar uw bedrijf is gevestigd, dus het kan variëren afhankelijk van het gebied waarin u woont.
Europese regelgeving
De wet schrijft voor dat de ruimte waar het levensmiddelenbedrijf wordt geleid, gemakkelijk toegankelijk moet zijn, zodat de gezondheidsinspecteurs deze kunnen controleren. Het voordeel van deze vergunning is dat u, eenmaal gepresenteerd, kunt beginnen met de activiteit zonder te hoeven wachten op een antwoord. Dit versnelt het proces.
Administratieve wetgeving
Deze wet vereist de presentatie van een “verantwoordelijke verklaring”, dat wil zeggen een document dat specificeert en aantoont dat u alle vereisten en eisen heeft om een bedrijf te starten. Als de overheid echter tekenen van onregelmatigheden ziet, is zij verplicht de nodige maatregelen te nemen.
Sociale Zekerheid en Schatkist
Voordat u het bedrijf start, moet u zich inschrijven bij de sociale zekerheid via de speciale regeling voor zelfstandigen (RETA) of alleen. U moet zich ook inschrijven bij de belastingdienst (raadpleeg vooraf het reglement).
Voedselverwerkingscertificaat
De kosten: initiële en lopende kosten
De volgende stap in de opening van uw thuisbakkerij is het opstellen van een compleet businessplan. Bij het schrijven van dit plan moet u rekening houden met uw opstartkosten en uw financiële prognoses. Hier zijn enkele uitgaven die u kunt verwachten als u zich voorbereidt op het openen van uw bakkerij:
Kosten voor het starten van een thuisbakkerij
- Vernieuwingen.
- Keukenapparatuur.
- Licentievergoedingen.
- Tuurlijk.
- Eerste inventarisatie of ingrediënten.
Maar alleen omdat er grote kosten verbonden zijn aan het starten van een klein bedrijf, betekent dit niet dat u geen tips kunt volgen om te helpen bij het besparen en verminderen van de kosten. Hier zijn enkele nuttige tips om uw nieuwe bedrijf geld te besparen:
- Koop kleine artikelen, handgereedschap en andere bakkerijbenodigdheden in bulk online om geld te besparen.
- Koop ingrediënten in bulk op boerenmarkten of in de detailhandel in plaats van in kruidenierswinkels.
- Noteer de hoeveelheid gas die je gebruikt. Probeer uw reizen te beperken tot het aanvullen van ingrediënten en voorraden, en als u van plan bent om goederen te leveren, beslis dan welke grootte radius u wilt dienen.
- Begin met recepten om mensen te plezieren om uw eerste verkoop te doen. Experimenteer na verloop van tijd met meer exclusieve producten om uw klanten te intrigeren.
Pas deze na berekening van de aanloopkosten toe op uw financiële prognoses. Om financiële prognoses te maken voor uw bakkerijbedrijfsplan, moet u de lopende kosten schetsen en deze vergelijken met het succes dat u verwacht als gevolg van uw marktonderzoek. Hieronder leggen we uit hoe u de doelgroep van uw thuisbakkerij kunt vinden.
Marktonderzoek voor thuisbakkerijen
Uw doelgroep, of de populatie waarop u zich richt, is een van de belangrijkste aspecten van een businessplan. Met verschillende soorten bakkerijen om uit te kiezen, moet u uw niche vinden terwijl u voldoet aan de product- en locatiebeperkingen die uw gemeenschap heeft.
Hier zijn enkele voorbeelden van doelmarkten en suggesties om uw bedrijf beter in kaart te brengen. Voordat u probeert te verkopen aan deze markten, moet u controleren of het legale plaatsen zijn binnen het rechtsgebied van uw eigen bakkerij.
Kantoren of bedrijfsgebouwen
Deze markt wil misschien graag eten serveren op hun ochtend- en middagbijeenkomsten. Voor deze klanten kunt u uw bakkerijproducten op dienbladen leveren om ze gemakkelijk te kunnen delen.
Producten voor de kantorenmarkt of bedrijfsgebouwen:
- Assortiment van rollen.
- Kleine taarten.
- Bagels.
- Donuts.
Scholen
Van ouder-docenten vergaderingen tot eindejaarsfeesten, scholen hebben vaak evenementen waar uw producten kunnen worden geserveerd.
Producten voor de schoolmarkt:
- Assortiment van cookies.
- Brownies.
- Versierde cupcakes.
Restaurants
Als u in een stad vol met familierestaurants of andere drukke restaurants woont, kunnen deze etablissementen een grote doelgroep voor u zijn. Veel restaurants willen desserts serveren, maar hebben geen tijd of ruimte om ze te produceren.
Producten voor de restaurantmarkt:
- Taarten.
- Allerlei soorten brood: volkoren, meergranen, enz.
- Zoet of hartig in het seizoen.
- Regionale desserts.
Gezondheidsbewuste klanten
Misschien woon je in een jonge, actieve, opkomende buurt. Uw doelgroep kan glutenvrije diëten hebben of caloriearme snoepjes willen die passen bij hun drukke levensstijl, dus deze markt is de perfecte gelegenheid voor u om unieke dessertalternatieven aan te bieden.
Producten voor de gezondheidsmarkt:
- Granola.
- Meelloze taarten.
- Walnotenbrood.
- Assortiment van snoepjes met noten.
Zorg ervoor dat u alle allergenen die mogelijk aanwezig zijn in uw bakkerijproducten duidelijk labelt. Daarnaast kan het een goed idee zijn om items die vegetarisch zijn te etiketteren.
Marketing van uw thuisbakkerij
Om het bakkerijbedrijf te laten opstijgen, moet u ervoor zorgen dat uw markt weet dat u open staat voor zaken. Hier zijn enkele manieren om uw thuisbakkerij op de markt te brengen.
Mond op mond
Door actief deel te nemen aan uw woongemeenschap brengt u niet alleen uzelf in de markt, maar bouwt u ook relaties op met klanten. Als deze klanten tevreden zijn over de kwaliteit van uw bakkerijproducten, komen ze terug om meer zaken te doen en uw bakkerij onder de aandacht te brengen.
Ontwikkel een website of maak een Facebook-pagina voor de bakkerij, tweet over aankomende specials en plaats foto’s op Instagram van de producten om volgers te krijgen die uw volgende klant zouden kunnen worden.
Verkopen bij lokale evenementen of plaatsen
In dit geval zal de kwaliteit van uw producten voor zichzelf spreken. Hoe meer u uw kwaliteitsproducten zichtbaar maakt op hun verkooppunten, hoe meer u een klantenbestand opbouwt dat contact met u kan opnemen voor speciale bestellingen.
Als u een thuisbakkerij wilt beginnen, zijn er verschillende regels en voorschriften die u moet onderzoeken voordat u gaat investeren. Als u alle juridische kwesties hebt opgelost, is het belangrijk om wat marktonderzoek te doen en een niche voor uw bedrijf te kiezen. Voordat u aan de slag gaat in het bedrijf, bekijk dit artikel om u te begeleiden bij de opening van uw nieuwe bakkerij.
BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING
Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.
Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.
Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.
Legitimatie: Consentimiento del interesado.
Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.
Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy