fbpx

TripAdvisor voor restaurants

Tripadvisor

wil je weten hoe je je kunt registreren op Tripadvisor restaurants? Weet je hoe je je profiel op het platform kunt aanpassen en verbeteren? Hoe kun je profiteren van deze service? Is het gratis? Kun je slechte recensies verwijderen? In deze definitieve gids voor Tripadvisor voor restaurants zullen we deze en andere twijfels wegnemen zodat je een geweldig debuut kunt maken met je restaurant.

In veel opzichten is Tripadvisor erin geslaagd om de eerste deur te worden waar veel potentiële eters doorheen gaan. Als jouw horecazaak geen profiel heeft in deze restaurantshowcase, mis je grote kansen. Hoe zullen al die onbesliste klanten die online informatie zoeken voordat ze kiezen waar ze gaan lunchen, dineren, cocktails drinken… jou vinden?

Tripadvisor restaurants helpt je om meer zichtbaarheid te krijgen op het web. Het is geen vervanging voor je website, in feite is het in veel gevallen het middel waarmee ze je website bereiken, maar het is een zeer erkende dienst voor zijn meningen. En gezien het feit dat 80% van de mensen online onderzoek doet voordat ze een aankoopbeslissing nemen (volgens een onderzoek van Deloitte), is het niet onredelijk om te denken dat hetzelfde geldt voor het vinden van nieuwe restaurants, vandaar Tripadvisor’s uitspraak “geen recensies, geen reserveringen”.

Het is bijna ondenkbaar om vluchten, hotels en restaurants te boeken zonder het internet te raadplegen. Volgens onderzoek van PhocusWright wordt 82% van de hotelboekingen online gedaan. Een hoog percentage mensen gebruikt het internet ook om hun eetervaringen te delen, nieuwe plaatsen te vinden en de beoordelingen en recensies van anderen te bekijken. Deze informatie is vaak een belangrijke factor bij het maken van de uiteindelijke beslissing.

Blijf deze gids lezen en je zult al je twijfels wegnemen over hoe je het meeste kunt halen uit de service die Tripadvisor biedt voor restaurant- en hotelbedrijven zoals het jouwe.

Tripadvisor restaurants: geschiedenis van een internetgigant

Tripadvisor is een website voor recensies over reizen en aanverwante onderwerpen, waaronder restaurants. Het avontuur begon in 1999 en vandaag de dag is het een van de reuzen van het toerisme in de netwerken.

Met een verkeer van ongeveer 315 miljoen unieke bezoeken per maand en meer dan 200 miljoen commentaren is zijn wereldwijde invloed onbetwistbaar.

Het idee voor het opzetten van deze website, die een wereldwijde referentie is geworden, kwam voort uit een persoonlijke ervaring van een van de makers, Stephen Kaufer, toen hij met zijn vrouw naar een reisbureau ging. Toen ze op internet zochten naar de plaatsen die ze wilden bezoeken, realiseerden ze zich dat ze alleen neutrale informatie konden vinden over adressen, openingstijden en beschrijvingen geschreven door de eigenaars van die plaatsen.

In het begin begonnen ze bescheiden met het posten van hun eigen ervaringen, maar gaandeweg ontwikkelde de site zich tot hetuser-generared content portaal dat het vandaag de dag is.

Het project is al die tijd niet vrij geweest van controverse (nepreviews, verwijderde commentaren, blokkering in China, schendingen van gegevensbescherming), maar ondanks alle campagnes die de site hadden kunnen beschadigen, heeft het nut van de site voor mensen die op zoek zijn naar informatie over hotels en restaurants alles kunnen overwinnen.

Hoe Tripadvisor restaurants werkt

Tripadvisor werkt door middel van een reeks variabelen die dienen om de positionering te bepalen die elk restaurant zal hebben na een zoekopdracht. Hieronder beschrijven we de variabelen die het algoritme beïnvloeden:

Kwaliteit

Dit is een beoordelingssysteem met bubbels dat loopt van “1” tot “5”. Dit betekent dat restaurants met een score tussen 4 en 5 bubbels boven restaurants met een lagere score worden geplaatst (waarden van 4,5, 3,5, enz. worden meegenomen).

Tripadvisor heeft zijn beoordelingssysteem in de loop der tijd verbeterd. Daarom houdt het nu ook rekening met de leeftijd van de beoordelingen en het aantal beoordelingen van hetzelfde etablissement.

Het aantal beoordelingen

Zoals we in het vorige punt hebben vermeld, geeft het algoritme van Tripadvisor belang aan het aantal beoordelingen over hetzelfde etablissement. Hoe meer positieve beoordelingen, hoe zekerder het is dat het restaurant reizigers echt een geweldige eetervaring kan bezorgen.

Leeftijd van beoordelingen

Het algoritme van Tripadvisor geeft een hogere prioriteit aan actuele recensies dan aan oudere. Dit komt omdat, hoewel een restaurant in het verleden goede service kan hebben geboden, dit niet betekent dat de service in het heden nog steeds hetzelfde is, en vice versa.

Dat wil zeggen, het algoritme is in staat om te onderscheiden dat het niet hetzelfde is om 300 recensies met een 4,5 te hebben, dan twee met een 5. Zelfs de relevantie van de eerste is twee maanden oud en de tweede vier jaar.

Hoe registreer je een restaurant op Tripadvisor

Tripadvisor heeft momenteel de grootste digitale gemeenschap van reizigers ter wereld. Het heeft meer dan 300 miljoen maandelijkse bezoekers en 60 miljoen officiële leden, waardoor het een essentieel portaal is voor horecabedrijven.

Deelnemen aan dit platform met je restaurant is heel eenvoudig. Wij leggen uit hoe je in een paar minuten een restaurantprofiel aanmaakt op Tripadvisor:

1. Controleer of je restaurant al geregistreerd is

Het eerste wat je moet doen is controleren of je restaurant al geregistreerd is door een derde partij. Het is mogelijk dat een reiziger de naam van uw bedrijf al heeft ingevuld op Tripadvisor.

Om dit te verifiëren moet je de volgende stap voor stap volgen:

  1. Ga naar www.tripadvisor.es/Owners
  2. Eenmaal binnen voert u de locatie en de naam van uw restaurant in.
  3. Als je zaak tussen de resultaten verschijnt, is dat omdat een reiziger al een profiel heeft geopend.
  4. Om het profiel over te nemen, selecteer je jouw zaak in de lijst met resultaten.
  5. Klik vervolgens op “Neem gratis de controle over je profiel over”. Vergeet niet dat Tripadvisor slechts één profiel per restaurant accepteert.

2. Uw bedrijf toevoegen

Als de Tripadvisor-zoekopdracht geen resultaten oplevert die aan jouw restaurant zijn gekoppeld, kun je zonder problemen beginnen met het aanmaken van een nieuw profiel:

  1. Ga naar www.tripadvisor.es/GetListedNew
  2. Kies je bedrijfstype uit accommodatie, iets te doen, restaurant of vakantieverhuur.
  3. Selecteer ja op de vraag “Heeft u een band met deze locatie als eigenaar, werknemer of officiële vertegenwoordiger?”
  4. Als je dat doet, verschijnt er een vervolgkeuzelijst waarin je je positie in het bedrijf kunt kiezen(eigenaar, manager, agentschap, boekhouding, klantenservice) en de datum waarop de locatie wordt geopend (als de opening nog niet heeft plaatsgevonden). Zoals je kunt zien, is het gebruikelijk om het profiel aan te maken voor de opening.
  5. Dit brengt je naar een nieuwe pagina waar je een formulier moet invullen met details over je horecazaak.
  6. Vervolgens moet je de locatie van je restaurant toevoegen op de kaart. Zorg ervoor dat je de markering in de buurt van de ingang van de zaak plaatst.
  7. Als je klaar bent met het invullen van het formulier, klik je op“Verzenden“.

Meestal duurt het ongeveer vijf werkdagen voordat de redactie van Tripadvisor de ingediende informatie heeft gecontroleerd. U ontvangt vervolgens een e-mail ter bevestiging van uw account.

3. Uw account verifiëren

Op dit punt heeft u uw Tripadvisor-account al aangemaakt. Het is echter strikt noodzakelijk dat u uw relatie met het restaurant verifieert. Om je account te verifiëren heb je drie opties:

  1. Verificatie via Facebook: dit is een snel en gemakkelijk proces (hoewel het soms niet werkt).
  2. Verificatie via creditcard: schrik niet, er wordt niets in rekening gebracht.
  3. Verificatie via de klantenservice: hierbij moet je informatie die je link bevestigt naar het restaurant sturen.

4. Het Tripadvisor-beheercentrum gebruiken

Zodra je je profiel hebt opgezet, is het tijd om het “Tripadvisor Management Centre” efficiënt te beheren. Vanuit dit centrum kunt u aspecten met betrekking tot de vermelding in de zoekmachine beheren en u zult ook in staat zijn om:

  • Informatie over de vermelding controleren en bijwerken.
  • Reageren op gebruikersbeoordelingen.
  • Een knop implementeren om reserveringen te maken bij je restaurant.
  • Toegang krijgen tot gratis marketingtools
  • Extra ondersteuning krijgen via het “Helpcentrum” en het “Eigenarenforum”.

Hoe u meer populariteit kunt krijgen op Tripadvisor Restaurant

Het bereiken van een hoge positie op Tripadvisor is een van de gewenste doelen van veel restauranteigenaren. Vooral omdat dit een goede manier is om in contact te komen met duizenden potentiële klanten en jezelf te onderscheiden van directe concurrenten.

Maar wat moet je doen om je restaurant te laten opvallen op Tripadvisor? Simpel! Breng de volgende vijf trucs in de praktijk:

1. Bied uitstekende service

De beste beoordelingen komen van de beste ervaringen. Het is belangrijk dat je uitstekende service biedt, zodat je klanten gemotiveerd zijn om goede recensies over je restaurant achter te laten op Tripadvisor. Zodat je merkimago hoog klimt in de digitale arena.

2. Wees trouw aan je merk

Zorg ervoor dat je trouw blijft aan je merk en duidelijk bent over wat je precies wilt communiceren naar je gasten. Op die manier zal het voor mensen gemakkelijk zijn om je restaurant opnieuw op te zoeken op het portaal wanneer ze hun eetbehoeften willen bevredigen.

3. Train je personeel

Het tevreden stellen van klanten is de belangrijkste factor voor het succes van een restaurant op platforms zoals Tripadvisor. En om dat niveau van uitmuntendheid te garanderen, heb je medewerkers nodig die de nodige klantgerichte vaardigheden en een positieve houding hebben.

4. Negatieve beoordelingen verminderen

Om negatieve recensies te verminderen, raden we aan om klanttevredenheidsonderzoeken op Tripadvisor te implementeren. Zo verzamel je alle informatie die je nodig hebt over wat de klant van je restaurant vindt. Deze feedback kun je vervolgens gebruiken om je zwakke punten om te zetten in sterke punten.

5. Luister naar je klanten en moedig ze aan om een recensie achter te laten

Het is essentieel om naar je potentiële klanten te luisteren om hun algemene ervaring en tevredenheid te verbeteren. Train uw personeel ook om te weten hoe ze het diner kunnen aanmoedigen om een recensie achter te laten op Tripadvisor.

Wanneer de ober bijvoorbeeld de rekening naar de klant brengt, kan hij van de gelegenheid gebruikmaken om dit voor te stellen of een kaartje achterlaten met een uitnodiging om een recensie achter te laten op de website.

Als je rekening houdt met al deze tips, ben je goed op weg om met je restaurant de eerste te worden op Tripadvisor. Dit zal leiden tot meer bezoeken en mogelijk meer boekingen.

Kan Tripadvisor beoordelingen beantwoorden als het restaurant?

Alle horecagelegenheden ontvangen zowel positieve als negatieve recensies. De jouwe zal niet anders zijn, dus het is belangrijk om te weten hoe je ze moet beheren.

Ten eerste, wat je stemming betreft: zie ze als opbouwende kritiek die je kan helpen om te groeien en te verbeteren. Ten tweede moet je leren reageren op de beoordelingen die je krijgt, vooral als ze negatief zijn. Wanneer je met dit soort opmerkingen wordt geconfronteerd, is het raadzaam om kalm te blijven, een paar minuten na te denken over een effectieve reactie en altijd waarheidsgetrouw, beleefd en hoffelijk te reageren.

Hoe reageren op slechte beoordelingen op Tripadvisor?

Reageren op negatieve beoordelingen is nog belangrijker dan reageren op positieve beoordelingen. De reden is duidelijk: het is een manier om te laten zien dat je merk geeft om wat eters van je service vinden. Het is ook een kans om duidelijk te maken dat je er alles aan zult doen om de situatie te verbeteren.

Echter, als je reageert op slechte recensies op Tripadvisor, raden we je aan:

Bied je excuses aan en zeg dankjewel

Het is uiterst belangrijk om te beginnen met een verontschuldiging voor de onvrede en te eindigen met een bedankje voor het achterlaten van een recensie. Dit helpt om spanningen te verminderen en laat zien dat je restaurant feedback van klanten serieus neemt.

Bijvoorbeeld:

Groeten!

Het spijt ons echt dat uw ervaring in ons restaurant niet aan uw verwachtingen voldeed… we danken u dat u de tijd heeft genomen om ons uw feedback te geven, we nemen er goede nota van en hopen dat we u bij uw volgende bezoek beter van dienst kunnen zijn…

Vermeld de problemen van de klant om te laten zien dat u om hem geeft

Als je reageert op een negatieve recensie is het belangrijk om de klant te laten zien dat je aandacht hebt besteed aan zijn opmerking. De beste manier is om direct te verwijzen naar de specifieke details en ongemakken van de gebruiker.

Bijvoorbeeld:

… Het is waar dat het restaurant een beetje lawaaierig kan worden als het druk is. We zullen werken aan het afspelen van achtergrondmuziek op een lager volume om de sfeer te verbeteren..

Zie negatieve feedback als een kans

Reageren op negatieve feedback kan een uitstekende gelegenheid zijn om je gastvrijheid te tonen. Op deze manier kunt u uw merkimago menselijker maken voor uw potentiële klanten.

Bijvoorbeeld:

goedemorgen beste klant!

We willen ons graag verontschuldigen voor het veroorzaakte ongemak. De dag dat u ons restaurant bezocht, was de service een beetje traag omdat het de eerste werkdag was na de uitbreiding van de zaak.

We waarderen uw opbouwende kritiek omdat het ons helpt om onze klantenservice te verbeteren en we hopen dat u snel terugkomt!

Hoe verwijder ik een recensie van Tripadvisor

Een slechte recensie moet sportief worden geaccepteerd, omdat het een zwakke plek kan aanwijzen die je moet verbeteren. Als je echter een recensie tegenkomt die niet bij je restaurant lijkt te passen (misschien hebben ze de verkeerde plek?), kun je een proces starten om een recensie van Tripadvisor te verwijderen.

Dit gebeurt vaker dan je zou denken. Opeens heb je een opmerking waarin iemand je koude hamburgers of te gare rijst bekritiseert… maar je hebt die gerechten nooit op je menu staan!

Zo verwijder je nepreviews op TripAdvisor.

Vraag de gebruiker om bewijs van hun bezoek

Stuur een bericht naar de gebruiker die de beoordeling heeft geschreven. Vraag beleefd, beleefd en professioneel om bewijs van hun bezoek aan je restaurant. Dit kan zo simpel zijn als een kopie van het betalingsbewijs.

De recensie rapporteren op Tripadvisor

Om een recensie formeel te melden op Tripadvisor moet je de volgende procedure volgen:

  1. Log in op uw Tripadvisor-gebruikersaccount voor eigenaars.
  2. Zoek de recensie en rapporteer deze.
  3. Om de beoordeling te rapporteren, klik je op het vlaggetje rechtsonder de beoordeling.
  4. Klik vervolgens op “Zijn er problemen met deze beoordeling?
  5. en dat is het!

Bevestigingse-mail van Tripadvisor ontvangen

Na het indienen van je beoordeling ontvang je een bevestigingsmail van Tripadvisor. In deze e-mail krijgt u een ID-nummer en een contact e-mailadres waarmee u meer bewijsmateriaal kunt sturen om uw claim te ondersteunen.

Stuur het bewijs naar Tripadvisor

Beantwoord de contactmail van het beoordelingsportaal en geef aan waarom u verzoekt om verwijdering van de beoordeling. Ter ondersteuning van je verzoek moet je

  • Een screenshot van de recensie in kwestie bijvoegen
  • De redenen opnoemen waarom je van mening bent dat de recensie onjuist, onnauwkeurig of ongepast is.

Wachten tot Tripadvisor de recensie verwijdert

Als de redactie van Tripadvisor van mening is dat de opgegeven redenen en het geleverde bewijs aantonen dat de recensie frauduleus of onjuist is, zal zij de recensie verwijderen. Na verschillende schandalen met gemanipuleerde beoordelingen en nepbeoordelingen is de waarheidsgetrouwheid van beoordelingen iets dat ze erg serieus nemen).

Je zult niet zomaar een slechte recensie kunnen verwijderen (we hebben je hierboven al een paar tips gegeven over hoe je ze kunt beantwoorden), maar je kunt altijd een recensie melden waarvan je denkt dat deze niet over jou gaat of niet waar is.

Hoe pas ik het profiel van mijn restaurant op Tripadvisor aan?

Een verandering van openingstijden, een update van foto’s of beschrijvingen, een nieuw telefoonnummer… er zijn veel redenen waarom je je Tripadvisor-profiel van tijd tot tijd zou moeten bijwerken. Hoewel het waar is dat het raadzaam is om de recensies aandachtig te volgen om zonder al te veel vertraging te kunnen reageren, als je niet veel tijd hebt, moet in ieder geval de informatie op je profiel up-to-date zijn.

Een van de meest voorkomende wijzigingen zijn de openingstijden.

Hoe wijzig ik de openingstijden van mijn restaurant op Tripadvisor?

Het komt vaak voor dat je bar of restaurant op een gegeven moment zijn openingstijden wijzigt (seizoensgebonden of permanent). Het is belangrijk om deze informatie op je Tripadvisor-profiel bij te werken, zodat je klanten je huidige openingstijden kunnen raadplegen en niet komen wanneer je zaak gesloten is.

Om dit te doen, moet je de volgende stappen volgen:

  1. Ga naar www.tripadvisor.es/Owners en log in.
  2. Zoek daar naar het tabblad“Profiel beheren” en kies de optie“Openingstijden“.
  3. Voeg de openingstijden van je restaurant toe of bewerk ze door op het juiste tijdsvak te klikken.
  4. Zorg ervoor dat je eerst de sluitingstijd aanpast, zodat je daarna de openingstijd kunt aanpassen.
  5. Als je 24 uur per dag open bent, hoef je alleen het vakje“24 uur open” aan te vinken.
  6. Zodra je de nieuwe openingstijden hebt ingevoerd, klik je op de oranje knop“Verzenden“.

Houd er rekening mee dat het ongeveer 24 uur duurt voordat de wijzigingen van kracht zijn.

Hoeveel kost het om een restaurant op Tripadvisor te promoten?

Het aanmaken van een profiel op het beoordelingsportaal is gratis. Je hoeft je alleen maar te registreren om toegang te krijgen tot een aantal gratis tools waarmee je je restaurantprofiel kunt maken/beheren.

Dit doe je via het Management Centre en je kunt gratis foto’s van het restaurant en de hoofdgerechten van je zaak uploaden. Je kunt alle diensten die je aanbiedt toevoegen en recensies beheren (beoordelen, reageren).

Andere marketingtools die Tripadvisor gratis aanbiedt zijn widgets en buttons voor sociale netwerken, tips op je blog of stickers voor je etablissement.

Naast deze gratis opties voegt Tripadvisor betaalde opties toe om profielen te helpen promoten en een extra kapitaalinstroom te garanderen naast het adverteren.

Het portaal heeft twee betaalde oplossingen voor restaurants:

  • Tripadvisor Premium: verandert het uiterlijk van het restaurant in de interne zoekresultaten, geeft toegang tot een carrousel van afbeeldingen voor de voorpagina genaamd Storyboard en voegt nieuwe secties toe zoals “Top 3 redenen om hier te eten”, “Uitgelichte foto’s” of “Favoriete beoordelingen”.
  • Advertenties: Bevorderde ruimtes binnen het platform om meer verkeer naar de sectie van je restaurant te leiden.

Hoe weet ik of mijn restaurant Premium is op Tripadvisor?

Wanneer je je registreert op het platform, wordt een gratis basisprofiel aangemaakt. Premium moet apart worden gecontracteerd.

Als Premium lid krijg je toegang tot nieuwe tools in het Management Centre die voorheen niet beschikbaar waren. Als je besluit om je te abonneren op de betaalde optie, maak dan gebruik van alle tools en reserveer wat tijd om je pagina goed te beheren, aangezien je gaat betalen, haal er het beste uit.

Hoe geef ik op Tripadvisor aan dat ik mijn restaurant heb gesloten

Als je je afvraagt hoe je mijn restaurant van Tripadvisor kunt verwijderen, moet je weten dat een restaurant alleen kan worden verwijderd als het zijn diensten definitief heeft gesloten. Anders kun je het profiel niet van het platform verwijderen.

Om de permanente sluiting van je bedrijf te melden, moet je de onderstaande stappen volgen:

  1. Log in op het“Management Centre” van je Tripadvisor-profiel.
  2. Selecteer‘Profiel beheren‘ in het bovenste menu.
  3. Klik op‘Naam en beschrijving‘.
  4. Klik op‘Profile Help‘, aan de linkerkant.
  5. Dit brengt je naar een venster waar je moet klikken op “Beëindiging melden”. Je moet een opmerking toevoegen.
  6. Klik ten slotte nogmaals op“Afsluiting melden” om het verzoek in te dienen.

Opmerking: Tripadvisor redacteuren zullen het verzoek verifiëren door je officiële website te controleren. Ze zullen ook de aanwezigheid van je restaurant op sociale media en online reisbureaus controleren.

Als je horecazaak nog steeds beschikbaar is op een van deze online platforms, wordt je sluitingsverzoek mogelijk niet goedgekeurd. Je ontvangt binnen ongeveer 3-5 werkdagen een e-mail met een reactie.

Eindconclusies

Tripadvisor is erin geslaagd om een zeer aanwezige bron van online restaurantreputatie te worden voor potentiële klanten. In de praktijk is het zo dat als je horecazaak niet op Tripadvisor staat, je het risico loopt dat het lijkt alsof het niet bestaat. En dat is iets om in gedachten te houden, vooral als je een strategisch plan aan het bedenken bent om de concurrerende toekomst van je bedrijf veilig te stellen.

Geloof het of niet, maar een goed imago op Tripadvisor kan het aantal boekingen voor je restaurant verhogen. Je moet echter wel wat tijd besteden aan de beoordelingen (motiveren, beantwoorden en analyseren).

Het nadeel is dat het hebben van de beste tools op Tripadvisor extra kosten met zich meebrengt (Premium). Het is echter een prijs die elke manager zelf wel weet of het handig is om te betalen of niet.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.