fbpx

Tips om een goede gastheer van een restaurant te zijn

anfitrion-portada

Het handelen met vriendelijkheid, evenwichtigheid en gezond verstand zijn onfeilbare tactieken om een goede restaurantgastheer te zijn. Bij Monouso willen we je echter andere, even effectieve trucs leren om de klant in je zak te steken.

Dus maak het jezelf zo comfortabel mogelijk en ontdek alle minderjarigen. Hier gaan we!

Wat is een restaurant gastheer?

Het restaurant of de gastheer, volgens de vertaling in het Engels, is een professional die verantwoordelijk is voor het verwelkomen van klanten, het begeleiden van hen naar hun tafel, het brengen van het menu en het nemen van afscheid als ze besluiten om te vertrekken.

Vandaag de dag is een gastheer de sleutel tot de restaurants geworden. Ze maken het verblijf van de klant een veel aangenamere ervaring, wat essentieel is voor deze eters om zich op hun gemak te voelen en snel terug te willen komen.

Wat is het profiel dat een gastheer van een restaurant zou moeten hebben?

De gastheer is de eerste persoon die in contact komt met de klanten, zich bewust is van hen tijdens de hele maaltijd en als laatste afscheid van hen neemt. Om een goede gastheer te zijn moet je daarom verschillende kwaliteiten hebben. We vertellen je later meer details:

  • Vriendelijke persoonlijkheid. Aangezien de gastheer het eerste gezicht zal zijn dat de klant zal observeren, zal het noodzakelijk zijn om in elke situatie een goede houding aan te nemen en altijd te glimlachen.
  • Vermogen om met een publiek om te gaan. De moeilijkste en meest veeleisende klanten zijn ook belangrijk om met een goede instelling bediend te worden, want de klant heeft altijd gelijk.
  • Te organiseren. Het organiseren met de rest van het personeel is essentieel om de beste aandacht te geven aan de klanten en om een minimum aan fouten te geven.
  • Beschikbaarheid om meerdere taken uit te voeren. In veel gevallen zal de gastheer ook een ober moeten zijn, lang moeten staan en helpen met de schoonmaak bij het sluiten.
  • Overage. Het is belangrijk om volwassen te zijn geworden. Ook hebben veel restaurants over het algemeen geen diploma’s of eerdere werkervaring op dit gebied nodig.
  • Spreek meerdere talen. Het spreken van vloeiend Engels is een zeer belangrijke kwaliteit in de omgang met buitenlandse klanten en zorgt voor een aangenamer verblijf. Een goede beheersing van het Italiaans en het Frans zal ook nuttig zijn.

7 tips om een goede gastheer van een restaurant te zijn

Zoals u misschien al eerder heeft opgemerkt, zijn de kwaliteiten van een goede gastheer niet zo slecht. Gewoon empathie toepassen, geduld hebben, de klant niet verwaarlozen en zo spraakzaam zijn als nodig is.

Als u zich echter nog meer wilt onderscheiden op dit gebied, hebben we enkele tips voor u om een goede gastheer te zijn. Kijk maar eens!

1. Houd alles georganiseerd

Zorg ervoor dat u, voordat klanten arriveren, beschikt over alle benodigde benodigdheden zoals diverse pennen, notitiepapier en een plattegrond. Als je iets anders nodig hebt, vergeet dan niet om het aan de manager te vragen.

Zorg ervoor dat er voldoende schoon bestek beschikbaar is. Als het restaurant reserveringen accepteert, houdt u er dan rekening mee bij het organiseren van de tafel en het zitplan, want als u weet hoeveel tafels er beschikbaar zijn, kunt u het station van elke ober beter vaststellen.

2. Groet klanten altijd met een glimlach

De gastheer heeft de eerste mogelijkheid voor het restaurant om een goede indruk te maken op de klanten. Daarom moet je ze glimlachen en warm begroeten als je ze verwelkomt.

Concentreer je niet op één gast, maar probeer een oogje in het zeil te houden voor nieuwe klanten die mogelijk in het restaurant komen. Nu, als je het te druk hebt, glimlach dan naar ze en zeg: “Ik kom zo bij je.

Als er vaste klanten aankomen, kunt u ze op een respectvolle en prettige manier bij naam noemen. Laat ze meteen weten of ze moeten wachten, zodat ze geen tijd verspillen, zodat ze kunnen beslissen of ze andere dinerplannen maken.

3. Toon de klanten aan hun tafel

Als je met de klanten naar hun tafel loopt, probeer dan iets sneller te lopen dan zij. Breng zeker een menukaart mee, een goede set zilverwerk en servetten.

U kunt vragen of de tafel die u voor hen heeft gekozen in orde is of dat ze liever aan een andere tafel zitten. Bied hen ook een verontschuldiging aan als ze lang moesten wachten.

4. Zorg ervoor dat klanten zich op hun gemak voelen

Als het restaurant matig leeg is, kunnen klanten plaatsnemen aan tafels die niet te dicht bij elkaar staan. Zo hebben uw gasten genoeg ruimte en voelen ze zich comfortabeler.

Hij probeert ze ook water of andere soortgelijke zaken te geven. Als ze iets anders vragen, laat ze weten dat er binnenkort een ober bij hen is.

5. Hebben goede communicatie met de obers

U kunt zien of de kelners de bestellingen van de klant goed verzorgen door met hen te praten. Vergeet niet dat iedereen in hetzelfde team werkt en dat het belangrijk is om op een gecoördineerde manier te werken zodat alles soepel verloopt.

Als een ober overstelpt wordt met meerdere tafels, probeer dan een collega te vinden om te helpen. Je kunt zelfs helpen, maar verwaarloos je taken als gastheer van een restaurant niet.

6. Loop rond in het restaurant

Je moet om het restaurant heen lopen om de tafels te volgen. Op deze manier verliest u niet de controle over de eters die op het punt staan te vertrekken en weet u hoeveel tafels er weer beschikbaar zullen zijn.

Ook helpt het om de tafels schoon te maken en op te zetten wanneer dat nodig is. Het is belangrijk om klaar te staan om een handje te helpen als je collega’s je nodig hebben. Nog meer als u niets doet en nieuwe klanten ongeduldig wachten.

7. Neem afscheid van uw gasten

Onthoud dat! Je bent de laatste persoon in het restaurant die contact heeft met de klanten. Bied daarom een vriendelijk afscheid als ze besluiten om met pensioen te gaan. Dit gebaar zal hen het gevoel geven dat ze een prettige ervaring hebben gehad en terug willen komen.

Een mooie glimlach, vriendelijke woorden en een goede behandeling zijn onfeilbare tips om een goed restaurant te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BASIC DATA PROTECTION INFORMATION

Responsible: Envalia Group, S.L.

Purpose: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Legitimation: Consentimiento del interesado.

Recipients: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Rights: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Additional information: You can find additional and detailed information on data protection in our privacy policy