fbpx

Restaurant slogan: de kracht van een pakkende zin

Slogan

Een slogan voor een restaurant is een zeer nuttig marketinginstrument voor je bedrijf. Het doel is dat je in één enkele zin waarden of eigenschappen van je zaak kunt overbrengen om de aandacht van meer klanten te trekken en een imago te creëren waar je klanten (en potentiële klanten) zich in kunnen vinden.

Een slogan werkt alleen als hij de onderscheidende kenmerken benadrukt die het beste van je bedrijf definiëren. Hij moet ook eenvoudig zijn en zoveel mogelijk samenvatten wat jouw restaurant te bieden heeft: wat jouw restaurant anders, uniek maakt.

Het lijkt misschien een ingewikkelde taak en het is niet echt gemakkelijk om in een paar woorden de essentie van je zaak of een aantal van de sterrendiensten samen te vatten. Het is gemakkelijker als je weet wat de belangrijkste onderdelen van een goede slogan zijn, waar je ideeën kunt opdoen en enkele succesvolle voorbeelden om je te inspireren.

Wat is een slogan?

Een slogan is een korte, ongecompliceerde zin die wordt gebruikt als promotieslogan voor een bedrijf. Het is meestal eenvoudig en gemakkelijk te onthouden. De RAE voegt eraan toe dat het een korte en originele formule is.

Ze worden vaak gebruikt in marketing voor reclame en verkiezingscampagnes. Op gastronomisch gebied zijn ze bedoeld om een kenmerk van het restaurant te benadrukken en vertrouwen en ervaring over te brengen op potentiële gasten.

Deze slagzinnen om restaurants te promoten zijn niet langer dan zeven of acht woorden. Dit komt omdat ze gemakkelijk te onthouden moeten zijn en het is duidelijk dat hoe directer ze zijn, hoe gemakkelijker het is om een impact te creëren waardoor ze gemakkelijk worden onthouden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Er bestaat geen twijfel over het succes van de beroemde slogan: “Some things money can’t buy, for everything else, Mastercard”.

In die paar woorden moet je het hebben over je diensten (voordelen en niet de inhoud), de sfeer van je pand, enz. Iets om je klanten te overtuigen, te verrassen of te binden.

Kenmerken van een goede slogan voor een restaurant

Slogans die zijn gemaakt om te worden gebruikt in reclamecampagnes moeten de aandacht van mensen kunnen trekken. Om dat te doen, moeten deze zinnen voedsel en horeca promoten:

  • Ze moeten origineel zijn. Zo worden ze niet verward met slogans van andere merken.
  • Zekunnen gebruik maken van literaire middelen om interessanter of pakkender te zijn, zoals rijmen, onomatopeeën, metaforen, alliteraties, enzovoort. Er kan ook een vleugje humor in zitten, maar wees hier voorzichtig mee of met sarcasme omdat dit averechts kan werken.
  • Als ze een werkwoord hebben, kan dit kracht en beweginggeven aan je restaurantslogan.
  • Ze moeten beknopt en direct zijn, zodat het publiek zich op zijn gemak voelt en zich identificeert met wat ze lezen en naar je restaurant wil komen.
  • Ze kunnen zinspelen op voordelen die je onderscheiden van de concurrentie.
  • Zemoeten tijdloos zijn en gemakkelijk te onthouden (zodat ze snel en zonder twijfel met je merk worden geassocieerd).
  • Doe een beroep op emoties: de emotionele factor speelt een grote rol in de besluitvorming van het publiek.

Deze tips zijn belangrijk om de ergste fouten te vermijden die gemaakt kunnen worden bij het ontwikkelen van een nieuwe slogan voor een restaurant. Onder andere:

  1. Een erg lange slogan (hoe langer de slogan, hoe verwarrender en vager)
  2. Een erg coole slogan die niets met je zaak te maken heeft
  3. Een slogan die doet denken aan een ander merk/restaurant
  4. Een slogan die moeilijk te begrijpen is (onduidelijke woordspeling, sarcasme, humor)

Het nut van een slogan in een restaurant

waarom heb je een slogan nodig voor je restaurant? De concurrentie is tegenwoordig zo hevig dat elk element dat je helpt om je te onderscheiden altijd positief is. Een slogan kan veel meer informatie geven dan de naam van je restaurant, en belangrijker nog, hij kan die aanvullen door waarden of diensten te benadrukken die de aandacht van je potentiële klanten trekken.

Daarom is het belangrijk dat hij karakter heeft. Een slogan voor een fastfoodrestaurant zal niet hetzelfde zijn als een slogan voor thuiskoken. Hetzelfde geldt voor het type keuken: Spaans, Mexicaans, Italiaans, Amerikaans? Je moet afdrukken wat je anders maakt in jouw context en het persoonlijkheid geven in die paar woorden.

Je kunt deze slogan voor restaurants gebruiken op je profielen op sociale netwerken, op je website, op de pagina’s van je beoordelingsportaal, op de kleding van je werknemers en gezeefdrukt op je afhaalverpakkingen (kartonnen bekers met deksels voor koffie, voedseldozen voor bezorging, enz.) Omdat de slogan fris en eenvoudig is, zal iedereen je bedrijf snel herkennen als hij bij advertenties in de media of op het netwerk wordt geplaatst.

Wanneer moet je een slogan achterwege laten?

Slogans kunnen vele jaren worden gebruikt. In het beste geval gaat hij op in je bedrijfsidentiteit en zelfs als je hem na verloop van tijd niet meer gebruikt, zullen je klanten hem altijd onthouden.

Hoe maak je een slogan die klanten naar je restaurant trekt?

Het belangrijkste doel van een slogan is om de aandacht van mensen te trekken en ervoor te zorgen dat ze hem leren kennen. En als gevolg daarvan zullen je boekingen en bezoekersaantallen toenemen. Er is een rechtstreeks verband tussen bekendheid en succes.

Het maakt niet uit of het restaurant een klein startend project is, een verfijnd restaurant of een keten, de creatie van de slogan is hetzelfde voor alle soorten gastronomische etablissementen.

Volg de onderstaande aanbevelingen op om de ideale slogan te bedenken die jouw zaak zal helpen meer bezoekers te genereren en populair te maken in jouw stad:

Beknopt, origineel en gekoppeld aan je naam

Hoe korter en bondiger de slogans, hoe makkelijker ze te onthouden zijn. Dit controleren is heel eenvoudig: probeer slogans te bedenken die je je herinnert (van restaurants of een andere sector). De meeste, zo niet allemaal, zijn waarschijnlijk zeer korte, pakkende zinnen die je zijn bijgebleven (zoals “I’m loving it” of “The secret is in the dough”). Daarom is het aan te raden om deze slogan uit zeven woorden of minder te laten bestaan.

Onderscheid jezelf van de concurrentie

Hetis net zo belangrijk om het kort te houden als om het origineel te houden. Je moet je slogan vanuit het niets bedenken, gebaseerd op de kenmerken of diensten van je restaurant. Je kunt zelfs ideeën voor een slogan opdoen uit klantbeoordelingen of de meningen van je eigen team.

Als je een slogan maakt die lijkt op de slogan van een ander bedrijf, raken je potentiële klanten misschien in de war en geven ze de slogan die eerst kwam. Plagiaat kan ook viraal gaan en negatieve publiciteit opleveren voor je restaurant. Dat wil niet zeggen dat je de concurrentie niet moet bestuderen: kijk naar de formules die het beste werken om inspiratie op te doen.

Als je eenmaal een aantal voorstellen hebt opgesteld, zorg er dan voor dat niemand anders die slogan heeft. Om dit te doen, kan het voldoende zijn om een paar zoekopdrachten uit te voeren op zoekmachines op internet. Als je een slogan als handelsmerk wilt registreren, moet je dat doen bij het SPTO (Spaans Bureau voor Patenten en Handelsmerken) op dezelfde manier als je je bedrijfsnaam hebt geregistreerd.

Richt je slogan op je publiek

Voordat je begint met het genereren van ideeën voor je slogan, moet je rekening houden met het soort publiek dat je zaak aantrekt. Of je nu een markt-, Mexicaans, sushi- of gourmetrestaurant runt, je moet proberen je sterke punten te promoten door middel van deze zinnen om een restaurant aan te bevelen.

Als je dit publiek kent, kun je de juiste woorden gebruiken om ze te overtuigen en naar je restaurant te lokken. Met andere woorden, als je je doelgroep rechtstreeks aanspreekt, zal je boodschap effectiever zijn.

Een positieve boodschap overbrengen

Positieve boodschappen in slogans voor restaurants worden gemakkelijker onthouden omdat ze een uitstekende eerste indruk van het bedrijf achterlaten.

Als je daarom een positieve en vrolijke boodschap schrijft, zullen mensen dat gevoel hebben als ze je zaak binnenkomen en zullen ze een goed humeur houden tijdens de service (niemand stelt zichzelf voor door zijn negatieve eigenschappen te benadrukken, toch?).

Een slogan maken

Als je hebt besloten om zelf een slogan voor je restaurant te maken, is de beste optie om je team bij elkaar te brengen en er een groepstaak van te maken (keuken, administratie, marketing).

Triunfa con tu eslogan para restaurante

In deze gevallen is het heel gebruikelijk om te beginnen met een brainstormsessie waaraan iedereen deelneemt door het restaurant in een paar woorden te omschrijven, bijvoeglijke naamwoorden te noemen die hen aan het restaurant doen denken of uitstekende diensten of producten op te sommen. Het is belangrijk om alle informatie die wordt besproken op te schrijven, omdat de belangrijkste woordenschat voor de slogan hieruit voortkomt.

Een andere manier is om het schriftelijk te doen: iedereen moet de woorden opschrijven waarmee ze het werk in elk van de gebieden van het bedrijf in verband brengen. Ze moeten ook waarden en indrukken opschrijven, zelfs slagzinnen met een grote impact om typische gerechten op je menu te promoten. Als alle lijsten klaar zijn, onderstreep dan de meest herhaalde woorden en kies de woorden waarvan jij denkt dat ze jouw bedrijf het beste omschrijven.

Zodra je de informatie hebt verzameld, schrijf je verschillende zinnen met de gekozen woorden om verschillende opties te hebben en stem je erover met de rest van het restaurantpersoneel. Door te stemmen krijg je niet alleen een bredere visie, maar creëer je ook cohesie en een gevoel dat je bij het team hoort.

De eetslogan die na een week stemmenhet meest aanstekelijk is of het meest onthouden wordt door je personeel, wordt de slogan waarmee je je zaak gaat promoten.

Als een geweldige zin de eerste keer niet naar voren komt, raak dan niet ontmoedigd. Neem opnieuw plaats met je personeel om nieuwe opties te evalueren.

Welke slogan ken je nog?

Er zijn duizenden slogans over de hele wereld, maar slechts weinigen zijn erin geslaagd om de impact te genereren die nodig is om te blijven bestaan.

Enkele van de succesvolle voorbeelden hieronder zullen je helpen om hun kenmerken te bepalen en te achterhalen welke details ze gemeen hebben (ondanks het feit dat ze andere producten aanbieden dan de jouwe).

Het volgen van het voorbeeld van grote bedrijven die zich hebben weten te onderscheiden met geweldige slogans is nuttig om te begrijpen naar wat voor soort slogan je op zoek bent. Het is geen gemakkelijke taak, maar het is ze gelukt:

  • La chispa de la vida (De vonk van het leven), Coca-Cola
  • I’m loving it, McDonald’s
  • Denk groen, Heineken
  • Omdat ik het waard ben, L’Oréal
  • Jekunt er niet één eten, Lay’s
  • Kom thuis met kerstmis, El Almendro
  • houje van rijden, BMW
  • Gegrild smaakt beter, Burger King
  • Het verlaat je niet, Rexona.
  • Als je knalt, is er geen stoppen aan, Pringles
  • Alsje het niet gebruikt, verkoop het dan, Wallapop
  • Omje vingers bij af te likken, KFC
  • Het merk dat het meest gebruikt wordt door tandartsen, Oral-B
  • Waarschijnlijk het beste bier ter wereld, Carlsberg
  • Goed smaakt goed, Pescanova

Slogan: voorbeelden voor restaurants

Om je een handje te helpen, zijn we creatief aan de slag gegaan en hebben we een reeks korte, makkelijk te onthouden slogans bedacht die je kunnen inspireren om te beginnen met brainstormen. Het is belangrijk dat je slogan heel persoonlijk is, dat hij je bedrijf aanspreekt. Het kan echter nooit kwaad om een paar soorten slogans van restaurants bij de hand te hebben om inspiratie uit op te doen. Om deze inspiratieoefening nog realistischer te maken, zet je de naam van je restaurant voor elk voorbeeld: Gokuraku Restaurant, from the Orient with love (voor een Japans restaurant). Anderen:

  • Suck it: voor de slogan van fingerfood, zoals een foodtruck, is het een goed idee om een kenmerk van dit voedsel te benadrukken.
  • Happy barbecues: voor de slogan van een barbecue of Argentijns restaurant, denk aan het product, de barbecue of de sauzen om je slogan te maken.
  • Waar je komt om te genieten: denk voor de slogan van een huisgemaakt gerecht aan de emotie, het huis, de traditie.
  • Waar de tijd vliegt: zoek voor de slogan van een fastfoodrestaurant naar dynamiek, plezier, beweging.
  • Grills always ready of Tie the knot with our hamburgers: praat voor de slogan van een Amerikaans restaurant over zijn producten, zijn stijl of gebruik zelfs stereotypen.
  • Een menu dat je niet kunt weigeren: voor slogans voor Italiaanse restaurants kun je een leuke verwijzing maken naar de maffia, zoals we in het voorbeeld hebben gedaan door een beroemde regel uit The Godfather te parafraseren.
  • Van sushi naar de hemel: voor deze slogan voor Chinees eten hebben we een iconisch Spaans gezegde gebruikt.
  • Entre rollitos anda el juego: en hoe mooi is deze slogan voor een Chinees restaurant die de titel van Zorrilla’s klassieke toneelstuk transformeert.
  • Not fresh, but very fresh: de slogan voor een poke restaurant zou perfect zoiets kunnen zijn, omdat het de versheid van de rauwe en natuurlijke ingrediënten benadrukt.

Het bedenken van een slogan voor een restaurant vergt tijd: brainstormen, opties schetsen… Het belangrijkste is om duidelijk te zijn over het type keuken dat je presenteert, de kwaliteiten die je wilt benadrukken en waar je bekend om wilt staan. Met dat besluit en alle tips voor het kiezen van de ideale slogan voor een restaurant die we je in dit artikel hebben gegeven, zijn we er zeker van dat je zult slagen met de slogan die je kiest.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.