fbpx

Sensorische marketing: hoe de verpakking aan te passen aan de zintuigen

Marketing sensorial: cómo adaptar los envases a los sentidos

Sensorische marketing bestaat uit acties die de koper via de zintuigen met een product proberen te verbinden.

Met andere woorden, zintuiglijke marketing maakt gebruik van strategieën die de aandacht van de potentiële koper proberen te trekken door middel van zicht, gehoor, geur, smaak en aanraking .

Zo zien we de verpakking van een telefooncel, een bekend merk van parfums, de sensatie die we voelen als we het doosje van het horloge aanraken dat we leuk vinden, de kleur van een winkel; alles heeft te maken met zintuiglijke marketing.

Vervolgens analyseren we het gebruik van sensorische marketing in de restaurantsector en de impuls die deze kan geven aan uw bedrijf door middel van zijn strategieën.

Sensorische marketing en verpakking

Marketing sensorial y los envases

Sensorische marketing is geen nieuwe trend. In feite hebben de grootste en meest exclusieve merken veel ervaring in het gebruik van hun technieken om empathie te genereren met hun klanten.

Ze focussen zich op het gevoel dat hun klanten het belangrijkst zijn voor het merk. Ze maken ook geen grapjes over strategieën en proberen bij elke actie empathie te wekken.

De groei van e-commerce verhoogt echter de vraag naar zintuiglijke marketingstrategieën, om te proberen zich te onderscheiden van de rest

Laten we eens kijken wat zintuiglijke marketing probeert te ontwaken in elk van onze zintuigen.

Zie

De eerste relatie die we hebben met een product is de verpakking. Daarom is de manier waarop het ons bereikt van groot belang in het proces.

Om de gewenste reactie te bereiken, hebben we de neiging om felle kleuren te gebruiken. Vergeet niet uw logo op de verpakking te zetten. Versterk dat het gevoel dat uw klant heeft, te danken is aan uw merk.

Afhankelijk van uw doelgroep kunt u verder gaan.

Raak aan

Na visie is aanraking het tweede zintuig dat het spel van zintuiglijke marketing binnengaat.

Alles wat een gevoel van zachtheid geeft aan uw merk.

Wil je weten naar welk gevoel je op zoek bent? Leg uw hand op een fluwelen oppervlak en de reactie die u krijgt moet dezelfde zijn als de reactie die uw product bij uw klant oproept.

U kunt kiezen uit verschillende soorten materialen in uw verpakking, of ze nu reliëfs, een gelakt oppervlak of afgeronde hoeken hebben, om er maar een paar te noemen.

>  Keukenontwerp: 2020 gids voor de beste

Ruik

In sommige economische sectoren kan het gebruik van geur ten gunste van sensorische marketing vereisen dat microcapsules met aroma’s in de verpakking worden opgenomen, geparfumeerd papier, materialen met enig natuurlijk aroma, zijn enkele van de opties.

Het staat echter ten dienste van het restaurant, de horeca, d.w.z. het aroma van uw producten zal het reukvermogen van uw klanten opwekken.

U moet een verpakking hebben die het voortreffelijke aroma van uw recepten bewaart. Dus, wanneer uw klant gaat eten en elke container opent, moet de geur van het voedsel de plaats binnendringen.

Naast het behagen van uw klant, zal het aroma van uw preparaten het reukvermogen van andere mensen die zich tot hen aangetrokken voelen, opwekken, dus het is een uitstekende manier om te adverteren en nieuwe klanten aan te trekken.

Audio

Er zijn productgeluiden die de kracht hebben om te communiceren.

Het krakende geluid van het eten van een aardappel of een koekje vertelt ons bijvoorbeeld dat het een vers product is. Dat is precies wat je wilt van een eetbaar product.

Wanneer je een blikje frisdrank ontdekt, produceer je een geluid dat je laat weten dat alles in orde is. Als dat niet gebeurt, heeft het drankje zijn gas verloren en zal het niet meer hetzelfde smaken. Dit zijn dingen die we allemaal weten.

Hetzelfde moet gebeuren met uw producten.

Er zijn ook merken die gebruik maken van nieuwe technologieën, zoals de QR-code, om ’s nachts muziek te leveren. Het idee is om uw klanten te verwennen door ze tijdens de maaltijd te vergezellen, alsof ze op hun plaats zijn.

Probeer

Er valt hier niet veel aan toe te voegen, het is duidelijk dat alles wat hierboven gezegd is, ondersteund moet worden door de smaak van uw producten.

Het is niet de moeite waard dat alle sensaties bevredigend zijn, maar bij het proeven van het voedsel schiet alles omhoog.

Dat betekent niet dat het gemakkelijk is.

Er zijn verschillende studies en voorbeelden van merken die de veranderingen in hun klanten hebben bestudeerd toen ze hetzelfde voedsel in verschillende verpakkingen kregen aangeboden.

Wist je dat koffie beter smaakt in een wit kopje? Dat is een deel van wat we je verteld hebben. Het is dezelfde koffie, maar de reactie is anders wanneer het in verschillende gekleurde kopjes wordt gepresenteerd.

Veranderingen in de verpakking kunnen dus onverwachte reacties opwekken bij uw terugkerende klanten.

>  Gebruik en type van de pluisroller (tips die u niet zijn verteld)

Belang van sensorische marketing

Importancia del marketing sensorial

We hebben ons verdiept in alles wat te maken heeft met sensorische marketing, strategieën, manieren van toepassing, nu is het tijd om het belang van sensorische marketing te analyseren en waarom het in uw bedrijf te gebruiken.

Het eerste wat we moeten onthouden is dat we in de restaurantsector zitten. De manier waarop we onze gerechten presenteren en de smaak van het voedsel staan op de lijst van zintuiglijke marketingacties die we moeten bijwonen.

Naast het verhogen van de verkoop, ligt het belang van zintuiglijke marketing in de mogelijkheid om deze te verkrijgen:

  • Loyaliteit: Loyaliteit is de grootste reactie die elke marketingafdeling van haar klanten vraagt. Dit wordt bereikt wanneer uw klanten u identificeren als een van hun favoriete opties in de sector die u vertegenwoordigt.
  • Persoonlijkheid: Door middel van zintuiglijke marketing is het opbouwen van de persoonlijkheid van uw merk, het onderscheiden van de concurrentie, veel directer en effectiever.
  • Waardebijdrage : Wanneer een merk, naast het product, waarde toevoegt aan zijn gebruikers, krijgt het een positieve reactie van hen. Wie gooit er bijvoorbeeld een goede doos met een of ander product weg? Ze zoeken er meteen een ander gebruik voor.
  • Onvergetelijke ervaring: Wat gebeurt er als je een product koopt en het wordt een ervaring? Zonder aarzeling wil je het opnieuw kopen en er van genieten. Beveel het ook aan bij uw kennissen.
  • Vermenselijken: De vermenselijking van merken is een andere van de grote schatten die marketing nastreeft. Wanneer een merk de zintuigen van mensen aanspreekt, wordt het dichterbij, meer menselijk.

Verpakking in overeenstemming met sensorische marketing

Envases a tono con el marketing sensorial

Als u op zoek bent naar verpakkingsmogelijkheden om uw zintuiglijke marketingstrategieën te ontwikkelen, nodigen wij u uit om naar onze online winkel te komen: Monouso.

Doorheen onze productcatalogus vindt u stukken die de zintuiglijke aandacht van uw gasten zullen trekken en hen een ervaring bieden zoals u dat wilt.

Zo hebben we bijvoorbeeld biologisch afbreekbare platen van unieke materialen zoals palmblad, hout, bamboe en chinetpulp.

We hebben ook de onbreekbare PP plastic bekers, gemaakt van taai materiaal met afwerkingen – in vorm en kleur – die de ogen van uw klanten zullen stelen.

Om nog maar te zwijgen van de Airlaid Premium servetten, kwaliteitsproducten, zeer vergelijkbaar met stof, die het onderzoek van de meest veeleisende eters zullen doorstaan.

Sensorische omarketing is desom van verschillende acties en hoe meer details u aanbiedt, hoe beter de resultaten zullen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BASIC DATA PROTECTION INFORMATION

Responsible: Envalia Group, S.L.

Purpose: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Legitimation: Consentimiento del interesado.

Recipients: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Rights: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.