fbpx

Overdracht van panden, een gemakkelijke taak?

De horecasector is een van de sectoren die de grootste vraag en het grootste aanbod genereren. Het is een bloeiende zaak, vol aanbiedingen en veel vraag.

De onderhandelingen over de overdracht van panden lopen echter vaak vertraging op doordat de koper niet bereid wordt gevonden de voorwaarden van de overdracht te aanvaarden.

Om de overdracht van een lokaal of geleased bedrijf te formaliseren is de toestemming van de eigenaar nodig en moet een contract worden ondertekend tussen de persoon die het bedrijf overdraagt en de persoon die het ontvangt. Hierna zal de eigenaar van het pand een nieuw contract met de nieuwe huurder ondertekenen.

Het is belangrijk om de clausules en voorwaarden die in het contract met de eigenaar van het pand zijn vastgelegd te verduidelijken om ongemakken in de toekomst te voorkomen.

Wat wordt overdracht van panden genoemd?

De overdracht van bedrijfsruimten is een overeenkomst waarbij een bedrijfseigenaar zijn bedrijfsruimte tegen betaling aan een ander overdraagt.

Diverse materi├źle en immateri├źle activa kunnen bijvoorbeeld in deze onderhandeling worden betrokken:

  • De verkoop of verhuur van het pand.
  • De producten en benodigdheden van de zaak.
  • Meubilair, machines en gereedschappen die deel uitmaken van de bedrijfsuitrusting.
  • De klantenportefeuille.
  • De merknaam.
  • De passiva van het bedrijf zoals: schulden, economische verliezen, problemen met het pandÔÇŽ

Aanbevelingen bij de overdracht van een onderneming

Wanneer u besluit om u in te laten met een onderneming waar de vervelende opstart niet bij inbegrepen is, is het tijd om een bedrijfsoverdracht als optie te evalueren.

Maar hoewel dit proces eenvoudig lijkt, is het dat niet. Deze operatie omvat vele clausules en voorwaarden die zorgvuldig moeten worden ge├źvalueerd om complicaties in de toekomst te voorkomen.

>  Hoe zelfgemaakt gebak online verkopen

Daarom delen wij enkele aanbevelingen die u zullen helpen de juiste beslissing te nemen om tot een succesvolle onderhandeling te komen.

  1. Analyseer uw belangen in relatie tot de zakelijke mogelijkheid.
  2. Informeer u over het bedrijf, controleer de vergunningen en of er bij de offici├źle inspecties opmerkingen zijn gemaakt.
  3. Zoek op internet naar informatie over het bedrijf.
  4. Haal het beste uit je ervaring.
  5. Evalueer uw vaardigheden, zodat u goede beslissingen kunt nemen over mogelijke veranderingen in het bedrijfsmodel.
  6. Verifieer de omstandigheden van het bedrijf, met de hulp van een technicus om de werkelijke staat van de installaties vast te stellen.
  7. Bepaal wat uw initi├źle investering zal zijn om de onderhandeling te starten.
  8. Onderzoek de werkelijke reden voor de overdracht van de onderneming, want soms houdt de reden voor de onderhandeling verband met problemen van uiteenlopende aard.
  9. Win professioneel advies in alvorens de aankoopprijs vast te stellen, op die manier kunt u een redelijk bedrag bepalen op het ogenblik dat u de overdracht afsluit.

Voor- en nadelen van bedrijfsoverdrachten

Wanneer wij deelnemen aan een onderhandeling of overdracht van panden is het mogelijk dat de operatie zonder tegenslag wordt uitgevoerd, maar het is ook waar dat er zich tijdens dit proces moeilijkheden kunnen voordoen die het project vertragen.

Onder de voordelen van het proces bij de overdracht van ondernemingen kunnen we noemen:

  • Besparingvan papierwerk, tijd en geld om met de bedrijfsactiviteiten te beginnen.
  • Het lokaal heeft een klantenkring en personeel dat de omgeving en de klantenservice beheert.
  • Het heeft een netwerk van leveranciers.
  • Er is een gevestigd bedrijfsmodel dat kan worden aangepast om te gaan werken.
>  Hoe bereken je de prijs van wijn in een restaurant

Het is echter van belang na te gaan welke moeilijkheden de toegang tot een onderneming door middel van een overschrijving zouden belemmeren:

  • De eigenaar weet niet hoe hij de zaak moet leiden.
  • Gebrek aan ervaring in de sector waar het bedrijf wordt ontwikkeld.
  • De mogelijkheid van afwijzing van verandering door klanten en personeel.
  • Gebrek aan planning en aan ontwikkeling van bedrijfsstrategie├źn om het bedrijf vooruit te helpen.

Hopelijk heeft deze inhoud u geholpen het plaatje te verduidelijken.

Als u informatie wilt achterlaten die mensen kan helpen die op zoek zijn naar feiten hierover, laat het dan achter in de commentaarsectie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BASIC DATA PROTECTION INFORMATION

Responsible: Envalia Group, S.L.

Purpose: Gestionar las solicitudes realizadas a trav├ęs del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en l├şnea.

Legitimation: Consentimiento del interesado.

Recipients: Los datos s├│lo se transmiten a los proveedores que tienen una relaci├│n contractual con Monouso.

Rights: Acceso a, Correcci├│n, cancelaci├│n, oposici├│n y otros derechos como se explica en la ÔÇťInformaci├│n adicionalÔÇŁ.

Additional information: You can find additional and detailed information on data protection in our privacy policy