fbpx

Manieren om personeel te berekenen voor een restaurant

Als u begint in de restaurantbranche, zijn er een aantal eisen waaraan u moet voldoen voordat u uw investering kunt openen en er de vruchten van kunt plukken.

Deze keer bespreken we hoe we het aantal medewerkers van een restaurant kunnen berekenen. Een basisconcept dat u moet beheersen om de goede werking van uw bedrijf te bereiken.

We geven ook uitleg over de basisfuncties in een restaurant en de verschillende gevallen van bediening. Het doel is om u een voorbeeld te geven van hoe u de ploegen aan elk van de medewerkers kunt toewijzen.

Algemene berekening

Cálculo general

Het eerste wat u moet definiëren is het aantal ploegen dat uw restaurant heeft of zal hebben. Dit is de eerste variabele in de formule.

Laten we nu de vakanties, pauzes, vakanties, absenteïsme, 365 dagen per jaar aftrekken. Laten we uitgaan van het volgende scenario:

  • Vakantie: 30 aaneengesloten dagen.
  • Pauzes tussen de diensten: 96 dagen.
  • Jaarlijkse vakantie: 18 dagen.
  • Gemiddeld ziekteverzuim: 1 dag.

De som geeft ons 145 dagen. We trekken dat af van de dagen van een jaar en we krijgen de werkelijke tijd die elke werknemer zal werken: 220 dagen per jaar. Dit bedrag komt overeen met 60,27% van de dagen in het jaar.

Door drie dagelijkse diensten te behandelen, hebben we het over 1.095 diensten per jaar (3 diensten x 365 dagen = 1.095 diensten per jaar). Elke persoon zal 60,27 van die ploegendiensten dekken. Daarom verdelen we 1095 / 220.

Het resultaat is 4.9. We ronden het af en krijgen er 5. Dat is het aantal mensen dat we nodig hebben om de 1.095 ploegen per jaar die ons restaurant zal hebben te dekken.

Al deze berekeningen zijn geldig in het geval dat we slechts één ober per dienst hebben en hij kan zorgen voor de optimale aandacht van alle tafels in het restaurant.

Berekening van het benodigde personeel – Anderhalve dag rust

Cálculo de personal necesario – Día y medio de descanso

In het vorige geval slaagden we erin om twee dagen vrij te krijgen. Nu gaan we berekenen hoeveel personeel er nodig is per dag en een half uur rust per week werk.

Het aantal vrije dagen wordt teruggebracht tot 72. Dus de gewerkte dagen zullen nu 244 zijn, niet 220 zoals in het eerste geval.

De 244 vertegenwoordigen in dit geval 66,85% van de dagen van het jaar. Laten we het afronden naar 67%.

Dus, we hebben de 1.095 jaarlijkse diensten verdeeld over 244 werkdagen. Dat geeft ons 4.4. Dat betekent dat we gemiddeld 4 medewerkers per jaar nodig hebben voor alle diensten.

Berekenen van het personeel van het restaurant – Twee vrije dagen en sluiting in augustus

Calcular personal de restaurante – Dos días de descanso y cierre en agosto

Aangezien we in de maand augustus twee dagen rust en volledige sluiting hebben, zouden de werkdagen op 220 dagen worden gehouden. Vanwege de sluiting in augustus zouden we echter zeggen dat het jaar 335 dagen telt.

In dit geval delen we 220 door 335 en krijgen we het percentage werkdagen: 66% afgerond.

In dit geval zouden de drie ploegen voor 335 dagen 1.005 ploegen per jaar opleveren. Om te weten te komen hoeveel mensen er nodig zijn, delen we 1.005 door 335 en krijgen we 4,5.

We ronden af naar 5 en stellen vast dat we gemiddeld 5 medewerkers nodig hebben om 3 diensten te draaien gedurende 335 dagen per jaar.

Met deze scenario’s heeft u al een solide basis om de hoeveelheid mensen die uw restaurant nodig heeft te berekenen.

Algemene overwegingen bij het berekenen van personeel voor een restaurant

Consideraciones generales para calcular personal para un restaurante

Bij het openen van een restaurant zijn er veel belangrijke beslissingen: locatie, decoratie, hervormingen, uitrusting, zijn slechts enkele van hen.

Als dit alles duidelijk is, komt er een heel belangrijk moment: het inhuren van de mensen die de verschillende functies en posten binnen uw restaurant zullen bezetten.

Twijfels en onzekerheid ontstaan altijd over het aantal mensen dat je in dienst moet nemen

Hoewel dit geen vragen zijn die voor de opening van het restaurant worden beantwoord, zijn er wel factoren die u helpen bij het berekenen van het aantal personeelsleden dat u nodig heeft. Deze algemene overwegingen zijn:

Plan

U moet beslissen hoe laat het restaurant open is, welke dagen van de week het zal dienen en of het zal werken op feestdagen.

Bereken uit deze punten het aantal mensen dat de diensten dekt. Het is belangrijk dat het restaurant nooit onbeheerd blijft.

Capaciteit van het restaurant

Op basis van de grootte van het etablissement bepalen we hoeveel tafels en stoelen we de gasten bedienen.

Om lange wachttijden voor de gasten te voorkomen, dient u de juiste hoeveelheid personeel in te huren.

Overdrijf niet, onthoud dat -afhankelijk van de ruimte- de kelners zich gemakkelijk moeten verplaatsen bij het aannemen van bestellingen en het serveren van de gerechten. Ten koste van alles moet u botsingen tussen medewerkers vermijden.

Klantenservicetijd

Afhankelijk van de specialiteit waaraan het restaurant is gewijd, is het belangrijk om de tijd te bepalen waarin het diner wordt geserveerd, zijn eten zal proeven en het etablissement zal verlaten en plaats zal maken voor nieuwe klanten.

Tijd is een belangrijk element bij het aannemen van een bepaald aantal mensen.

Het is belangrijk om mensen te hebben met ideale vaardigheden voor de restaurantsector, zoals weten hoe je onder druk moet werken, zonder de controle te verliezen en snel.

Belang van het definiëren van de posities die u nodig heeft

De banen die u nodig heeft in uw restaurant zijn afhankelijk van de specialiteit van het restaurant.

Hoewel er posities zijn die vastliggen binnen de organisatie van een restaurant, ongeacht het type keuken, zijn er enkele die zijn onderverdeeld en die uw bedrijf beter kunnen beheren.

Hieronder leggen we uit welke functies moeten worden ingevuld met mensen die ervaring hebben in de sector en dus evalueert u de functies die u nodig heeft binnen uw bedrijf.

Manager

Deze functie wordt bijna altijd bekleed door de eigenaar van het restaurant, hoewel er soms mensen met meer ervaring in organisatie worden ingehuurd.

De manager is verantwoordelijk voor het inhuren van de mensen die de functies gaan bezetten en houdt in het algemeen toezicht op de werking van het restaurant. Het volledige beheer van de site valt onder zijn verantwoordelijkheid.

Daarnaast is hij of zij verantwoordelijk voor het organiseren van trainingen voor medewerkers en het organiseren van regelmatige bijeenkomsten om de prestaties van het restaurant te bespreken.

Om de vergaderingen op te zetten, moet de manager regelmatig communiceren met de aankoopverantwoordelijke, de koks en de chef-kok. Het moet een vloeiende, respectvolle en constante communicatie zijn.

Administratie

Hij is verantwoordelijk voor het beheer van de financiën van het restaurant en het bijhouden van de boekhouding van de winsten en verliezen. Hij is ook verantwoordelijk voor het analyseren van de winstgevendheid van de verkoop van elk gerecht, rekening houdend met de kosten van de ingrediënten.

Daarnaast is zij belast met het genereren van verkoopstrategieën, het bijhouden van gastronomische trends om hun opname in het menu te evalueren, het opstellen van budgetten en het bepalen van het verkoopbeleid van het etablissement.

Inkoopmanager

Deze functie wordt meestal uitgeoefend door de eigenaar of manager van het restaurant.

Het doel van deze baan is om al het voedsel en specerijen te kopen. Ze moeten van de beste kwaliteit zijn en tegen eerlijke prijzen.

Ook zal de aankoopverantwoordelijke de inventaris van de in gebruik zijnde schoonmaakproducten en de producten die in de winkel liggen, controleren om ze te kunnen kopen wanneer dat nodig is

Kelners

Camareros

De obers hebben, net als de chef-koks, een groot gewicht in de organisatie van elk restaurant. Zij zijn degenen die het meest in contact staan met de klant, daarom zullen zij het vermogen hebben om invloed uit te oefenen op hun tevredenheid.

Zij zijn verantwoordelijk voor het aannemen van bestellingen, het brengen van de borden naar de tafels en het verwijderen van de borden van de mensen die klaar zijn met eten.

Afhankelijk van de stijl van het restaurant hebben we verschillende soorten obers:

Tabel

Zij zijn verantwoordelijk voor het aannemen van de opdrachten van de klanten en het serveren van hun gerechten.

Een goede tafelbediende moet:

  • Het bijwonen van diners met respect.
  • Mogelijkheid om de gerechten op de menukaart te promoten en te verkopen
  • Werken onder druk.
  • Wees snel en maak het eten niet ongemakkelijk.

Bar

Zij zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van de eisen van de diners aan de restaurantbar.

In deze functie moeten ze ervaren mensen inhuren die de mogelijkheid hebben om de gerechten van het restaurant te verkopen en de klanten een aangename behandeling aan te bieden.

Somelier

Hij is een expert in drank of wijn. Een sommelier moet, als een van zijn verantwoordelijkheden, de wijnen suggereren die het restaurant moet kopen volgens de gerechten die op het menu staan. Het is aan hem om een wijnkaart op te stellen.

Ook traint de sommelier het personeel op de technieken die gebruikt moeten worden om de wijnen te serveren en welke glazen gebruikt moeten worden, om zo de beste service aan het diner te kunnen bieden.

Tot slot begeleidt en verduidelijkt hij de twijfels van de klanten over de wijnkaart en beveelt hij wijnen met toegankelijke prijzen aan voor het budget van de eters

Hoofd van de kamer

Dit is de taak van de persoon die alle acties in de keuken organiseert met die van de klantenservice. Daarnaast beheert hij of zij de bediening van de tafels, de reserveringen en de promotie van de gerechten op de menukaart.

Hij of zij is verantwoordelijk voor de facturering van de commando’s, bereidt de schema’s van de diensten waarin de obers zullen werken en adviseert het diner over de mogelijkheden van gerechten die passen bij wat hij of zij wil consumeren.

Hoofd van de keuken

Zij zijn er verantwoordelijk voor dat alle processen die in de keuken worden uitgevoerd, worden uitgevoerd zoals verwacht, om gerechten met de juiste kwaliteit en naar de smaak van het eten te verkrijgen.

De chef-kok controleert op zijn beurt de reinheid van elk voedsel en ingrediënt. Hij zorgt ervoor dat de kooktijd voor elke bestelling wordt gehaald en dat het gerecht perfect is.

Indien nodig, zal de chef helpen in een van de keukensecties.

Om een chef-kok te zijn, is het noodzakelijk om leiding te geven en te weten hoe te werken in een team, en om ervaring te hebben in dit soort functies, evenals in elk van de keukenstations, in ieder geval in de belangrijkste.

Het is erg belangrijk dat je een brede kennis hebt over kooktechnieken volgens de stijl van het restaurant, en dat je blijft trainen en leren. Je moet elke angst voor het combineren van nieuwe smaken en technieken wegnemen.

Chef-koks

De koks maken deel uit van de fundamentele pijlers voor een goed functionerend restaurant.

Zij zijn verantwoordelijk voor de bereiding van elk van de recepten op het menu, rekening houdend met de details van de bestelling van elk diner.

Mensen in deze functie moeten ervaring hebben met het bereiden van de gerechten die op het menu staan.

Een kok met een breed gevoel voor creativiteit en innovatie is aan te bevelen, die onder druk weet te werken en zich weet te concentreren in tijden van verhoogd restaurantverkeer.

Ze moeten ook worden opgeleid en beschikken over documenten waarin staat dat ze bevoegd zijn om met levensmiddelen en de juiste conserveringstechnieken om te gaan.

Keukenassistenten

De keukenhulpjes zijn de rechterhand van de koks. Ze hebben een zeer belangrijke taak in de keuken. Ze helpen bij de bereiding van het eten dat wordt geserveerd als onderdeel van het menu.

Om de keukenassistenten in te huren, moet u rekening houden met de ervaring die u in de culinaire wereld hebt opgedaan en moet u het huidige certificaat voor de omgang met levensmiddelen als onmisbare eis stellen.

Reinigingsapparatuur

Zij zijn de mensen die verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak en het onderhoud van elk van de ruimtes van het etablissement en het meubilair.

Het ideaal voor deze baan is om mensen aan te nemen met ervaring en een groot gevoel voor detail.

Het is een van de belangrijkste posities. Het is uw verantwoordelijkheid om een goede eerste indruk van het restaurant te maken op het diner.

Noodzakelijke hulpmiddelen voor uw restaurant

Herramientas necesarias para tu restaurante

U kent de algemene formules voor het berekenen van het aantal mensen dat u nodig heeft voor de aandacht van uw restaurant.

Als bonus hebben we u de meest voorkomende functies binnen een restaurant aangeboden.

Wij zijn hier om u te voorzien van de producten die u nodig heeft om uw bedrijf gemakkelijk en soepel te laten draaien.

Bij Monouso, een online winkel voor restaurant- en hotelartikelen, hebben we een groot aantal producten die u kunt vinden door te bladeren in de secties van onze website.

Onder de producten die voor u nuttig kunnen zijn, voor de berekening en definitie van het personeel dat u nodig heeft, hebben we de secties:

  • Hotelkleding: Hier vindt u alles wat u nodig heeft om alle restaurantpersoneel de nodige kleding aan te bieden.
  • Wegwerpkleding: Baardhoezen, maskers, hoeden, handdoeken en wegwerphandschoenen zijn enkele van de producten die u in deze rubriek vindt, ideaal voor het behoud van de kwaliteit van uw gerechten.
  • Hygiëneproducten: Apparatuur en verbruiksgoederen die uw schoonmaakpersoneel helpen de netheid van elke ruimte in uw restaurant te behouden.

Daarnaast vindt u: borden, bestek, glazen, servetten, tafelkleden, verpakkingen, producten vervaardigd met de hoogste kwaliteit materialen en superieure prestaties.

 

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.