fbpx

Wat is klantentrouw en waarom is het belangrijk

Qu├ę es fidelizaci├│n de cliente y por qu├ę es importante

Er is niets beters voor een bedrijf dan de meerderheid van zijn eters “vaste klanten” te noemen. Dat is waar het bij klantenbinding in restaurants om gaat: ervoor zorgen dat uw klanten zo tevreden zijn dat zij naar uw etablissement terugkeren voor lunch, diner, biertjes, enz.

Dit is geen gemakkelijke opdracht, want het wordt be├»nvloed door verschillende factoren die u niet in de hand hebt, zoals het aanbod van restaurants in dezelfde buurt. Er bestaan echter klantenbindingstechnieken en -strategie├źn om een band van loyaliteit te cre├źren tussen uw etablissement en uw bezoekers.

Voor een trouwe klant zult u altijd de eerste keus zijn? wie wil dat nou niet? Dit cre├źert een emotionele band die niet alleen de band van de klant met het merk in stand houdt, maar ook de verkoop.

Laten we iets meer leren over klantenbinding in restaurants om het belang ervan in de restaurantwereld te begrijpen en waarom u eraan zou moeten werken om het te bereiken.

Wat is klantenbinding?

Uw klanten tevreden stellen is een goede manier om klantenbinding in restaurants op te bouwen.

In het algemeen betekent het opbouwen van klantenbinding het winnen van hun loyaliteit door hen ertoe te brengen u als hun eerste keuze te beschouwen en u regelmatig te bezoeken/bij u te kopen.

Op gastronomisch gebied betekent deze klantenbinding in restaurants dat een sporadische klant een vaste klant wordt door een zekere voorliefde voor uw diensten te tonen (uw eten, uw sfeer, enz.).

Het bereiken van deze band is van groot belang in een sector met zoveel ups en downs als de horeca. Het hebben van een groep frequente eters kan het verschil betekenen tussen een goede en een slechte maand. Bovendien is de kans groot dat al die terugkerende klanten u zullen aanbevelen bij hun kennissen, zodat u ook prachtige organische reclame krijgt : mond-tot-mondreclame.

Loyaliteit vs. nieuwe klanten

Het opbouwen van klantenbinding is veel gemakkelijker dan het werven van nieuwe klanten, en daarom is het een taak die u serieus moet nemen. In het eerste geval concurreert u tegen uzelf: de gast is al in uw restaurant, u hoeft hem alleen maar een uitstekende eetervaring te bieden, zodat hij nog eens wil komen

In het tweede geval is het echter veel ingewikkelder om klanten voor een restaurant te krijgen, omdat je niet alleen moet bewijzen wat je waard bent, maar dit ook moet doen door te concurreren met andere rivaliserende bedrijven.

8 strategie├źn voor klantenbinding in restaurants

Gradaties van klantenbinding in restaurants

Er zijn verschillende manieren om het succes van een onderneming te meten. De eenvoudigste is rentabiliteit, maar de meest veeleisende zijn gericht op klantenbinding in het restaurant, een stap die verder gaat dan verkoop.

Kansen aangrijpen, zelfs wanneer zij een nadeel inhouden, wordt beschouwd als een positief aspect van het verwerven van de loyaliteit van uw klanten en hen ertoe brengen uw restaurant te herhalen en terug te komen

Op dit punt is het u waarschijnlijk duidelijk hoe belangrijk klantenbinding in restaurants is en u vraagt zich waarschijnlijk af “hoe klantenbinding op te bouwen”.

Zoals we al eerder zeiden, is het krijgen van nieuwe klanten misschien wel de moeilijkste taak wanneer u een restaurant opent, dus als u eenmaal nieuw bezoek krijgt, moet u proberen ervoor te zorgen dat u ze niet kwijtraakt. Om dit te doen, kunt u rekenen op loyaliteitstechnieken die u zullen helpen dit te bereiken.

Laten we eens kijken naar de belangrijkste en enkele voorbeelden van loyaliteitsstrategie├źn:

1. Uitmuntende dienstverlening

Het belangrijkste voor klantenbinding in restaurants is het bieden van de best mogelijke service. Als dit niet het geval is, verliezen de overige punten aan waarde.

Om ervoor te zorgen dat klanten naar uw zaak terugkeren, is het van essentieel belang dat zij de eerste keer een bevredigende ervaring hadden, zowel met het geserveerde voedsel als met de ontvangen aandacht of de onberispelijke netheid van de zaak. Dit is de essenti├źle drie-eenheid voor herhaalde bezoeken.

Verlies niet uit het oog dat alleen een diner dat uw restaurant tevreden verlaat, zal overwegen het te herhalen.

2. Cre├źer een speciale en unieke sfeer

Eten is niet de enige factor die ervoor zorgt dat uw klanten terugkomen naar uw restaurant. Als u zorgt voor de ambiance van uw restaurant, zult u ervoor zorgen dat de mensen zich op hun gemak voelen als ze naar uw restaurant komen en zullen ze terug willen komen.

Om sfeer te cre├źren is het van essentieel belang te zorgen voor de decoratie, de verlichting, het akoestisch comfort en het meubilair. Dat wil zeggen een aangename, schone en smaakvolle omgeving, met een intieme verlichting die mensen in staat stelt zich te ontspannen, met een passend volume muziek voor gesprekken en met comfortabele tafels en stoelen (of fauteuils of sofa’s).

3. Vriendelijk en attent personeel

Forma a tu equipo para conseguir un trato cercano, respetuoso y profesional

Een ander aspect dat door de eters zeer op prijs wordt gesteld, is de behandeling die zij krijgen. In dit geval zijn factoren zoals de volgende van invloed op de vraag of hun ervaring al dan niet bevredigend is geweest:

  1. De snelheid en vakkundigheid van de service
  2. Nauwe en respectvolle behandeling
  3. Kennis van het menu en de ingredi├źnten om twijfels tijdens de bestelling te kunnen oplossen
  4. Adequate verhouding obers/tafels

Crisisoplossing

Train uw team om de meest voorkomende crisissen in een restaurant te kunnen oplossen: teruggebracht eten, klachten over vertragingen of fouten, enz. Als de aanpak van een probleem goed is, kan het een onmiddellijke loyaliteit worden en er is niets beters dan het gevoel te hebben dat er naar je geluisterd wordt en dat je snel een oplossing krijgt

Een goed idee is om een alomvattend crisisbeheersingsplan te ontwikkelen als onderdeel van de initi├źle opleiding van uw werknemers.

4. VIP-behandeling

Een ander belangrijk aspect van hoe een klantenbindingsproces in restaurants kan worden uitgevoerd, is het cre├źren van een groep VIP-klanten.

Als u “uw vaste klanten” hebt ge├»dentificeerd, is het tijd om hen te laten weten dat zij uw vaste klanten zijn. Niets beter dan een klantenclub waarmee u rechtstreeks contact met hen kunt opnemen (via e-mail) om hen VIP-details, speciale aanbiedingen en promoties te sturen. Natuurlijk, exclusieve.

Deze getrouwheidsprogramma’s voor restaurants kunnen u ook helpen om het restaurant vol te krijgen tijdens de daluren of -dagen. Concentreer VIP promoties gewoon op de daluren, en ze zullen ophouden te bestaan. Happy hours, 2 voor 1, gratis desserts, gratis cocktails elke 3 bezoeken…. Er zijn veel manieren om klantenloyaliteit te belonen en tegelijkertijd te versterken.

5. Nabijheid op sociale netwerken

Sociale netwerken voor restaurants zijn geweldige bondgenoten om uzelf bekend te maken bij nieuwe klanten, maar ze dienen ook om loyaliteit op te bouwen bij degenen die u al kennen.

Om dit te doen, laat je jezelf van dichtbij zien op sociale netwerken, praat over voorbije evenementen (waaraan ze kunnen deelnemen en zich geïdentificeerd voelen), zet wedstrijden of sweepstakes op en deel wat ze over jou publiceren.

Met al deze initiatieven stimuleert u de interactie tussen uw klanten en uw account, iets wat zeer gunstig is als getrouwheidsactie.

6. Diversifieer uw diensten

Mensen zijn gewoontedieren. Als u de toegang tot uw restaurant of uw menu vergemakkelijkt, zult u gemakkelijk vaste klanten krijgen. Daarom is het belangrijk om uw aanwezigheid te vermenigvuldigen: ter plaatse en online.

Als u er nog geen hebt, is het misschien tijd om een leverings- of ophaaldienst bij u te beginnen. Dit vergroot de mogelijkheden voor uw klanten, die zelfs op dagen dat ze geen zin hebben om uit te gaan, bij u kunnen blijven terugkomen. Bovendien zullen zij u zeer dankbaar zijn dat zij op u kunnen rekenen (of moeten we zeggen “zeer loyaal”?).

Maak hiervoor uw online menu en promoot het of werk samen met een thuisbezorgingsbedrijf(Just Eat, Glovo, Uber Eats).

Het is ook een goed idee om het mogelijk te maken de real-time status van de tafels in het restaurant online te controleren en een tafel te reserveren voor 15-30 minuten. Als de klant weet dat hij een plaats heeft in uw zaak, stijgt de kans op zijn bezoek.

7. “Gratis spullen” als een welkom

Niemand houdt van zoetigheid, dus een marketingtechniek en -strategie voor restaurants die heel goed werkt is het gebruik van gratis geschenken om uw klanten te verwelkomen. Afhankelijk van de stijl van uw zaak, zal dit “geschenk” heel verschillend zijn

Voorbeelden van restaurantpromoties: als u een steakhouse runt, kunt u hen een broodje met huisgemaakte aioli brengen terwijl ze op hun bestelling wachten; als uw keuken Italiaans is, kunt u grisini’s en boter aanbieden; als u een tapasbar bent, kunt u hun drankje opfleuren met een bordje friet of wat gratis olijven

Of als afscheid

Maak er een gewoonte van restjes uit te delen aan uw gasten (met hun toestemming), zodat ze mee naar huis kunnen nemen wat ze nog niet op hebben. Daarvoor heb je meeneembakjes die perfect zijn voor allerlei bereidingen: hamburgerbakjes, doggy bags, vetvrije papieren wikkels, sushibakjes of suikerrietbakjes met deksels.

8. Toegevoegde waarde

Er zijn bepaalde details of klantenbindingstools die waarde kunnen toevoegen aan uw propositie en mensen naar uw restaurant kunnen lokken en hen in vaste klanten kunnen veranderen.

Enkele van deze initiatieven zijn:

  • Met gratis wifi en oplaadstations
  • Met een digitaal menu
  • Publiceer uw dagmenu’s op sociale media
  • Database om verjaardagen te feliciteren
  • Investeren in goede koffie

Vergeet niet dat al deze strategie├źn moeten worden ontwikkeld door ze aan te passen aan uw doelpubliek, de stijl van het restaurant en zelfs de locatie waar u gevestigd bent. Het gaat er niet om uw visie aan te passen, het gaat erom uw bedrijf aan te passen aan de behoeften van de klant. Het goede van het hebben van veel vaste klanten is dat u veel van hen leert over hoe u uw bedrijf kunt verbeteren.

Je hebt de sleutels om te beginnen met het opbouwen van klantenbinding in restaurants. Houd nu een vergadering met uw team en stel een plan op om die kostbare status bij de meerderheid van uw klanten te bereiken.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a trav├ęs del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en l├şnea.

Rechten: Acceso a, Correcci├│n, cancelaci├│n, oposici├│n y otros derechos como se explica en la ÔÇťInformaci├│n adicionalÔÇŁ.

Ontvangers: Los datos s├│lo se transmiten a los proveedores que tienen una relaci├│n contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.