fbpx

Hoe trekt u klanten aan voor uw cateringbedrijf

Captar clientes para catering

Op zoek naar strategieën om u te helpen klanten aan te trekken voor uw cateringbedrijf? Hier zijn enkele geweldige ideeën om uw bedrijf te promoten, klanten aan te trekken en uw winst te verhogen.

Het is waar dat de cateringindustrie zeer concurrerend is, maar of u nu een starter bent of een oude rot die weet dat het tijd is om uit te breiden, u kunt zich onderscheiden van de massa. Word een geweldige cateraar door onze tips te volgen om cateringklanten aan te trekken en uw bedrijf zeer succesvol te maken.

Het succes of falen van een sociaal, zakelijk of institutioneel evenement hangt grotendeels af van een goede cateringservice. Daarom moet uw bedrijf een uitstekende reputatie hebben waardoor potentiële klanten contact met u opnemen en vertrouwen hebben in uw diensten.

Maar hoe krijg ik klanten voor mijn bedrijf?

Dooruw klanten te kennen, uw bedrijfsstijl te bepalen en te vertrouwen op online marketing kunt u al uw doelen bereiken.

10 belangrijke tips om klanten aan te trekken voor uw cateringbedrijf

Cateringklanten aantrekken: waarin onderscheidt u zich van andere bedrijven?

In de horeca is er veel vraag, maar ook te veel aanbod. Daarom moet u acties ondernemen waarmee u zich kunt onderscheiden van de vraatzuchtige concurrentie die in deze sector heerst. Hier volgen enkele belangrijke acties om klanten voor uw cateringbedrijf aan te trekken:

1. Bestudeer uw potentiële klanten

Voordat u begint aan een strategie om klanten aan te trekken voor uw cateringbedrijf , moet u duidelijk zijn over uw doelgroep. Dat wil zeggen, er zijn cateringbedrijven die alleen werken met zakelijke of institutionele evenementen waar ze voor grote aantallen mensen cateren. Anderen verzorgen kleinere evenementen, zoals bruiloften, diploma’s, verjaardagen, familiereünies, enz.

Het volume is niet het enige verschil, ook andere factoren zoals het soort voedsel spelen een rol. De stijl van uw keuken kan ook het type klant definiëren dat mogelijk op zoek is naar uw diensten: uw buyer persona.

Besteed wat tijd aan het definiëren van het soort klant dat geïnteresseerd zou kunnen zijn in uw catering op basis van: het volume dat u aanbiedt, de formaliteit van uw menu, soorten gerechten (type keuken, dieetbeperkingen, enz.), de prijzen, de afstand die u aflegt voor levering, of u extra’s aanbiedt zoals opzetten en opruimen, enz.

2. Zoek goede leveranciers

Een deel van het succes van uw bedrijf ligt in het hebben van goede relaties met leveranciers van grondstoffen en non-food benodigdheden. Zoek naar goede overeenkomsten met bedrijven die u de hoogste kwaliteit producten tegen de beste prijzen bieden. Het is ook belangrijk dat zij u betalingsfaciliteiten en kortingen bieden.

Vertrouw op Monouso voor uw wegwerpartikelen: cateringminiaturen, meeneemverpakkingen, herbruikbare trays, enz.

3. Ga mee met de trends

De essentie van uw cateringbedrijf behouden is essentieel om een coherent imago aan het publiek te presenteren, maar verwaarloos de nieuwste gastronomische trends niet. Alleen zo kunt u mettertijd de aandacht van uw klanten blijven trekken en niet achterblijven.

Daarom is het een goed idee om voortdurend te onderzoeken welke nieuwe diensten de concurrentie aanbiedt, welke producten en bereidingen elk seizoen in de mode zijn, wat de meest trendy gerechten zijn of welke kleuren in de mode zijn.

4. Presenteer een competent en consistent menu

In een cateringbedrijf verwachten klanten voldoende variatie, zodat ze hun evenementen en bijeenkomsten kunnen aanpassen. Zorg voor een uitgebreide en gevarieerde kaart, met aandacht voor seizoensgebonden gerechten, die aan hun eisen kan voldoen. Natuurlijk altijd binnen het bereik van het soort voedsel dat u doet.

Als u gespecialiseerd bent in Amerikaanse gerechten heeft het weinig zin om, om uw menu uit te breiden, ook pens of ribstoofpot te serveren. Het is u vast wel eens overkomen: u komt in een restaurant en het feit dat u verschillende soorten gerechten ziet, doet u vermoeden dat ze nergens in gespecialiseerd zijn.

hoe krijg je dan klanten? Ga voor een gevarieerde specialisatie en bereid mogelijke veranderingen binnen uw gerechten voor. Als u deze voorstellen zo laat voorbereiden dat ze blijven voldoen aan de oorspronkelijke prijslijst, zal dit het budget niet verstoren en zullen uw klanten merken dat u alles onder controle hebt.

5. Profiteer van digitale marketing

Uw eigen website openen, u inschrijven op horeca-aggregaten, uw sociale netwerken up-to-date houden…digitale marketing kan vandaaguw grootste bondgenoot zijn om u bij veel meer klanten bekend te maken. Mond-tot-mondreclame is goed, maar verspil de kracht van het web niet.

Als u er rekening mee houdt dat het merendeel van de horecatransacties (en niet) tegenwoordig online gebeurt, kan het een grote fout zijn om uw online aanwezigheid niet het belang te geven dat het verdient.

Enkele acties die je een heel eind op weg helpen om op te vallen en je reputatie te verbeteren zijn:

  • Facebook- en Instagram-advertenties: reclame voor catering en evenementen. Ze zijn een zeer effectief advertentiealternatief, omdat ze u in staat stellen het publiek te bereiken dat u echt interesseert dankzij de doelgroepsegmentatie van deze netwerken.
  • Aantrekkelijke website met kwaliteitsinformatie. Werk uw website regelmatig bij met waardevolle inhoud. Publiceer informatie en foto’s van de evenementen die u verslaat, zodat u kunt laten zien wat voor soort service u kunt bieden. Vergeet niet informatie toe te voegen over uw gerechten, uw prijzen, enz.
  • SEO op uw website. Werk naast de aantrekkelijkheid ook aan de semantiek om ervoor te zorgen dat u op de eerste posities van zoekmachines verschijnt wanneer iemand in uw omgeving zoekt naar een dienst als de uwe. Hiervoor is het interessant om een actieve blog te hebben (één keer per maand zou goed zijn).
  • Netwerk van links (linkbuilding): wissel links uit met parallelle en aanvullende diensten die u niet aanbiedt, zoals verhuurbedrijven, weddingplanners, enz. (Misschien kan uit dit contact een toekomstige samenwerking ontstaan…).
  • Registreer u inGoogle My Business zodat uw bedrijfsprofiel verschijnt wanneer iemand naar informatie over u zoekt. Zorg ervoor dat je je contactgegevens up-to-date houdt, je openingstijden en beantwoord alle beoordelingen van klanten die je ontvangt.
  • Promoot uw diensten op uw sociale netwerken: deel met uw gemeenschap uw menu’s, uw voorbereidingen, uw aanbiedingen, foto’s, video’s… allerlei informatie die hun aandacht kan trekken.
  • Stuur nieuwsbrieven naar uw klanten. Profiteer van uw klantenbestand om hen regelmatig nieuwsbrieven met uw aanbiedingen te sturen. Voeg een formulier toe op het web en promoot uw nieuwsbrief om nieuwe contacten te krijgen.
  • Deel video’s van uw bedrijf, zowel op uw website als op YouTube, en op alle sociale netwerken. Dit moeten professionele video’s zijn, met een opvallende boodschap om de aandacht van de klant te trekken.

6. Verwaarloos de offline marketing niet

Alles wat u op uw website genereert, kunt u gebruiken om reclamefolders te maken die u vervolgens kunt uitdelen door ze in de brievenbus te doen of af te geven bij lokale bedrijven.

Afhankelijk van uw doelgroep kan het ook de moeite waard zijn om een radiospotje te boeken op de lokale radiozender of het festivalboek te sponsoren. Het doel is om jezelf bekend te maken in de ruimtes waar je potentiële klant komt. Als je een goed onderzoek hebt gedaan zoals vermeld in punt 1, weet je al waar ze zich schuilhouden.

7. Kijk naar de concurrentie

Zoals gezegd is er veel concurrentie in de cateringwereld, dus het is een goed idee om wat onderzoek te doen naar wat concurrerende bedrijven te bieden hebben. Het doel van uw onderzoek moet zijn om uzelf met hen te vergelijken en te proberen hen te evenaren of te verslaan.

Door de concurrentie te bestuderen (hun websites, hun netwerken, hun nieuwsbrieven) ontdekt u wat u uniek maakt en kunt u dit in uw communicatie versterken.

8. Creëer strategische allianties

Leg contact met andere professionals wier diensten complementair zijn in sociale feesten, zoals fotografen, muzikanten, entertainers, onder andere. Zorg ervoor dat u een handvol van hun kaarten of brochures krijgt, en laat die van u achter.

Zo kunt u goede referenties aanbieden aan de klant die ze nodig heeft en creëert u ook een tweezijdig verbond van aanbevelingen tussen u en de rest van de geassocieerde bedrijven.

9. Evalueer alle acties

Alle acties die u uitvoert om uzelf bekend te maken, moeten worden geanalyseerd zodra ze enige tijd lopen. Evalueer hoe ze werken en bedenk hoe u ze eventueel kunt verbeteren.

Dit is vooral belangrijk als het gaat om betaalde advertenties, want als ze niet werken, zult u uw teksten, afbeeldingen of zelfs de segmentatie die u had vastgesteld, moeten wijzigen.

10. Blijf de curve voor

Om meer klanten voor uw cateringbedrijf aan te trekken, is het ook erg handig om alle feestelijke evenementen te kennen die jaarlijks in uw stad plaatsvinden. Zo kunt u uw voorstel vooraf presenteren, zonder te wachten tot ze uw diensten aanvragen.

Maak bijvoorbeeld vanaf begin december reclame voor uw kerstmenu’s of kondig aan dat u een speciaal menu beschikbaar hebt voor de catering van bedrijfsmaaltijden. Maak een basiskalender en markeer belangrijke data, zodat uw bedrijf behoeften kan creëren voor uw klanten.

Beheer negatieve recensies op sociale media over uw cateringbedrijf

Een ander belangrijk punt voor het aantrekken van klanten met uw cateringbedrijf is het onderhouden van een uitstekende online reputatie.

Als u uw volledige potentieel inzet in punt 5( digitalemarketing ), is het normaal dat u gunstige en minder gunstige meningen gaat ontvangen in de vorm van commentaren op uw netwerken of recensies op Google of andere aggregators van cateringdiensten.

Hoewel niemand graag een slechte recensie ontvangt na alle moeite en inspanning die in een evenement is gestoken, moet u dit soort negatieve opmerkingen op de beste manier beheren.

Reageer op alle feedback: goede en slechte. Op negatieve commentaren moet je beleefd en respectvol antwoorden en proberen te leren wat er fout ging om de fout niet te herhalen.

Na dit alles gezegd te hebben, geloven wij dat u klaar bent om klanten aan te trekken voor uwcateringbedrijf en te slagen. Breng al onze tips in praktijk en u zult zien hoe, met een kwaliteitsservice, uw bedrijf aan zichtbaarheid begint te winnen en u klanten begint te krijgen.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.