fbpx

Hoe trekt u klanten aan voor uw cateringbedrijf

Cómo captar clientes para tu empresa de catering

Op zoek naar strategieën om u te helpen klanten aan te trekken voor uw cateringbedrijf? Hier zijn enkele geweldige ideeën om uw bedrijf te promoten, klanten aan te trekken en uw winst te verhogen.

Het is waar dat de horeca zeer concurrerend is, maar of u nu een starter bent of een oude rot die weet dat het tijd is om uit te breiden, u kunt zich onderscheiden van de massa. Word een geweldige cateraar door onze tips te volgen om cateringklanten aan te trekken en uw bedrijf zeer succesvol te maken.

Het succes of falen van een sociaal, zakelijk of institutioneel evenement hangt grotendeels af van een goede cateringservice. Daarom moet uw bedrijf een uitstekende reputatie hebben waardoor potentiële klanten contact met u opnemen en vertrouwen hebben in uw diensten.

Maar hoe krijg ik klanten voor mijn bedrijf?

Als u uw klanten kent, de stijl van uw bedrijf bepaalt en vertrouwt op online marketing, kunt u al uw doelstellingen bereiken.

10 belangrijke tips om klanten aan te trekken voor uw cateringbedrijf

Er is veel vraag in de horeca, maar er is ook te veel aanbod. Daarom moet u acties ondernemen waarmee u zich kunt onderscheiden van de vraatzuchtige concurrentie in deze sector. Hier zijn enkele belangrijke acties om klanten naar uw cateringbedrijf te trekken:

Bestudeer uw potentiële klanten

Voordat u begint aan een strategie om klanten voor uw cateringbedrijf aan te trekken, moet u duidelijk zijn over uw doelgroep. Dat wil zeggen, er zijn cateringbedrijven die alleen werken met bedrijfs- of institutionele evenementen waar ze grote aantallen mensen verzorgen. Anderen verzorgen kleinere evenementen, zoals bruiloften, diploma’s, verjaardagen, familiereünies, enz.

Het volume is niet het enige verschil, ook andere factoren zoals het soort voedsel spelen een rol. De stijl van uw keuken kan ook bepalen welk type klant op zoek is naar uw diensten: uw buyer persona.

Besteed wat tijd aan het definiëren van het soort klant dat geïnteresseerd zou kunnen zijn in uw catering op basis van: het volume dat u aanbiedt, de formaliteit van uw menu, soorten gerechten (type keuken, dieetbeperkingen, enz.), de prijzen, de afstand die u aflegt voor levering, of u extra’s aanbiedt zoals opzetten en opruimen, enz.

Goede leveranciers vinden

Een deel van het succes van uw bedrijf ligt in goede relaties met leveranciers van grondstoffen en non-foodbenodigdheden. Zoek naar goede overeenkomsten met bedrijven die u de beste kwaliteitsproducten tegen de beste prijzen bieden. Het is ook belangrijk dat zij u betalingsfaciliteiten en kortingen aanbieden.

Blijf op de hoogte van trends

Het behoud van de essentie van uw catering is essentieel om een coherent beeld te presenteren aan het publiek, maar u mag de nieuwste gastronomische trends niet verwaarlozen. Dit is de enige manier om de aandacht van uw klanten na verloop van tijd vast te houden en niet achter te blijven.

Daarvoor is het een goed idee om voortdurend te onderzoeken welke nieuwe diensten de concurrentie aanbiedt, welke producten en bereidingen elk seizoen in de mode zijn, de meest trendy gerechten of de kleuren in de mode.

Een competent en consistent menu presenteren

In een cateringbedrijf verwachten klanten genoeg variatie om hun evenementen en bijeenkomsten op maat te kunnen maken. Zorg voor een uitgebreid en gevarieerd menu, met aandacht voor seizoensgebonden voedsel, dat aan hun eisen kan voldoen. Natuurlijk, altijd binnen het bereik van het soort voedsel dat je doet.

Het heeft weinig zin om, als u gespecialiseerd bent in Amerikaans eten, om uw menu uit te breiden met pens of ribstoofpot. Het is u vast wel eens overkomen: u komt in een restaurant en het feit dat u verschillende soorten gerechten ziet, doet u vermoeden dat ze nergens in gespecialiseerd zijn.

Hoe kom je aan klanten? Ga voor een gevarieerde specialisatie en bereid mogelijke veranderingen binnen uw gerechten voor. Als u deze voorstellen zo laat opstellen dat ze blijven voldoen aan de oorspronkelijke prijslijst, zal het budget niet in de war raken en zullen uw klanten merken dat u alles onder controle hebt.

Profiteer van digitale marketing

Open uw eigen website, schrijf u in bij horeca-aggregators, houd uw sociale netwerken up-to-date… digitale marketing kan vandaag uw grote bondgenoot zijn om u bij veel meer klanten bekend te maken. Mond-tot-mondreclame is goed, maar verspil de kracht van het web niet.

Als u er rekening mee houdt dat de meeste horecatransacties (en niet) tegenwoordig online worden gedaan, kan het een grote fout zijn om uw online aanwezigheid niet het belang te geven dat het verdient.

Enkele acties die u zullen helpen op te vallen en uw reputatie te verbeteren zijn:

  • Facebook en Instagram advertenties: catering en evenementen reclame. Ze zijn een zeer effectief advertentiealternatief, omdat ze u in staat stellen het publiek te bereiken dat u werkelijk interesseert, dankzij de doelgroepsegmentatie van deze netwerken.
  • Aantrekkelijke website met kwaliteitsinformatie. Werk uw website regelmatig bij met waardevolle inhoud. Publiceer informatie en foto’s van de evenementen die u verslaat, zodat u kunt laten zien wat voor soort service u kunt bieden. Vergeet niet informatie toe te voegen over uw gerechten, uw prijzen, enz.
  • SEO op uw website. Werk naast de aantrekkelijkheid ook aan de semantiek om ervoor te zorgen dat u op de eerste posities van zoekmachines verschijnt wanneer iemand in uw omgeving zoekt naar een dienst als de uwe. Hiervoor is het interessant om een actieve blog te hebben (één keer per maand zou goed zijn).
  • Netwerk van links (linkbuilding): wissel links uit met parallelle en aanvullende diensten die u niet aanbiedt, zoals verhuurbedrijven, weddingplanners, enz. (Misschien ontstaat uit dit contact een toekomstige samenwerking…).
  • Registreer u in Google Mijn Bedrijf zodat uw bedrijfsprofiel verschijnt wanneer iemand naar informatie over u zoekt. Zorg ervoor dat u uw contactgegevens up-to-date houdt, uw openingstijden en antwoord geeft op alle klantbeoordelingen die u ontvangt.
  • Promoot uw diensten op uw sociale netwerken: deel met uw gemeenschap uw menu’s, uw voorbereidingen, uw aanbiedingen, foto’s, video’s… allerlei informatie die hun aandacht kan trekken.
  • Stuur nieuwsbrieven naar uw klanten. Profiteer van uw klantenbestand om hen regelmatig nieuwsbrieven met uw aanbiedingen te sturen. Voeg een formulier toe op het web en promoot uw nieuwsbrief om nieuwe contacten te krijgen.
  • Deel video’s van uw bedrijf, zowel op uw website als op YouTube, en op alle sociale netwerken. Dit moeten professionele video’s zijn, met een opvallende boodschap om de aandacht van de klant te trekken.

Verwaarloos de offline marketing niet

Alles wat u op uw website genereert, kunt u gebruiken om reclamebrochures te maken die u vervolgens kunt uitdelen door ze in de brievenbus te doen of af te geven bij plaatselijke bedrijven.

Afhankelijk van uw doelgroep kan het ook de moeite waard zijn om een radiospotje te boeken op het plaatselijke radiostation of het festivalboek te sponsoren. Het doel is om jezelf bekend te maken in de ruimtes waar je potentiële klant komt. Als je een goed onderzoek hebt gedaan zoals vermeld in punt 1, weet je al waar ze zich verstoppen.

Kijk naar de concurrentie

Zoals gezegd is er veel concurrentie in de cateringwereld, dus het is een goed idee om wat onderzoek te doen naar wat concurrerende bedrijven te bieden hebben. Het doel van uw onderzoek moet zijn uzelf met hen te vergelijken en te proberen hen te evenaren of te overtreffen.

Door de concurrentie te bestuderen (hun websites, hun netwerken, hun nieuwsbrieven) ontdekt u wat u uniek maakt en kunt u dit in uw communicatie gebruiken.

Strategische allianties creëren

Leg contact met andere professionals wier diensten complementair zijn bij sociale vieringen, zoals fotografen, muzikanten, entertainers, enz. Zorg ervoor dat je een handvol van hun kaarten of brochures krijgt, en laat die van jou achter.

Zo kunt u goede referenties aanbieden aan de klant die ze nodig heeft en creëert u ook een tweezijdig verbond van aanbevelingen tussen u en de rest van de aangesloten bedrijven.

Alle acties evalueren

Alle acties die u uitvoert om uzelf bekend te maken, moeten worden geanalyseerd zodra ze enige tijd lopen. Evalueer hoe ze werken en overweeg hoe ze zo nodig kunnen worden verbeterd.

Dit is vooral belangrijk als het gaat om betaalde advertenties, want als die niet werken, moet u uw teksten en afbeeldingen wijzigen of zelfs de segmentatie die u had vastgesteld verbreden.

Blijf de curve voor

Om meer klanten voor uw cateringbedrijf aan te trekken, is het ook erg handig om te weten welke feestelijke evenementen er jaarlijks in uw stad plaatsvinden. Zo kunt u uw voorstel vooraf presenteren, zonder te wachten tot zij om uw diensten vragen.

Maak bijvoorbeeld vanaf begin december reclame voor uw kerstmenu’s of kondig aan dat u een speciaal menu beschikbaar hebt voor de catering van bedrijfsmaaltijden. Maak een basiskalender en markeer belangrijke data, zodat uw bedrijf in staat is behoeften te creëren voor uw klanten.

Beheer negatieve online recensies over uw cateringbedrijf

Een ander belangrijk punt om met uw cateringbedrijf klanten aan te trekken is het onderhouden van een uitstekende online reputatie.

Als u al uw potentieel inzet in punt 5 (digitale marketing), is het normaal dat u gunstige en minder gunstige meningen gaat ontvangen in de vorm van commentaren op uw netwerken of recensies op Google of andere aggregatoren van horecadiensten.

Hoewel niemand graag een slechte recensie ontvangt na alle moeite en inspanning die in een evenement is gestoken, moet u dit soort negatieve opmerkingen op de beste manier beheren.

Reageer op alle feedback: goede en slechte. Op negatieve opmerkingen moet u beleefd en respectvol antwoorden en proberen te leren wat er fout ging om de fout niet te herhalen.

Dit alles gezegd hebbende, geloven wij dat u klaar bent om klanten aan te trekken voor uw cateringbedrijf en te slagen. Breng al onze tips in de praktijk en u zult zien hoe, met een kwaliteitsdienst, uw bedrijf aan zichtbaarheid begint te winnen en u klanten begint te krijgen.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.