fbpx

Hoe fooien te verdelen in restaurants

propinas-en-restaurante

Als je zover gekomen bent, vraag je je vast af hoe fooien in een restaurant verdeeld worden. Gefeliciteerd! We hebben dit bericht gemaakt om u te vertellen over vier modellen voor een eerlijke verdeling van fooien, die uw werknemers ongetwijfeld zullen waarderen door een betere klantenservice te bieden.

We vertellen u ook wat digitale restaurant fooi inhoudt en hoe u meer positieve beoordelingen van uw klanten kunt genereren. Op die manier kunt u uw merkimago online versterken.

Wij zijn ervan overtuigd dat u aan het eind van de lezing een specialist zult zijn in alles wat te maken heeft met het splitsen van restauranttips.

Hoe verdeel je fooien in een restaurant?

Tegenwoordig zijn fooien voor elke werknemer in een horecagelegenheid een stimulans geworden om zich in te spannen om zijn werk uitzonderlijk goed te doen. Dit is om een “goede fooi” te krijgen aan het eind van elke dienst.

Het is echter heel gebruikelijk dat er in de meeste restaurants twijfels bestaan over de verdeling van de fooien. Vooral omdat obers en serveersters kunnen klagen dat zij degenen zijn die voor de klantenservice zorgen.

De beste manier om dit soort ongemak te vermijden is dat de restauranthouder van bij het begin duidelijk is over de juiste manier om de fooien te beheren en te verdelen onder zijn werknemers. Eenvoudig gezegd, moet u een vast fooienbeleid toepassen dat past bij uw locatie.

In de volgende regels geven wij u vier verschillende manieren om fooien in een restaurant op een eerlijke manier te verdelen:

1. De Trek

Laten we het hebben over de Pull, een methode die bestaat uit het storten van alle fooien die klanten achterlaten in een fooienpot. Het doel is om de opgebouwde pot aan het eind van de dienst gelijkmatig over de restaurantmedewerkers te verdelen.

Het totaal van het verzamelde fonds moet gelijkelijk worden verdeeld onder alle werknemers die hebben deelgenomen aan de bereiding van de gerechten en de bediening aan het diner. Er moet een verantwoordelijke persoon worden aangewezen voor de verdeling van de fooien, zodat het hele proces doorzichtig is.

Pull is een fooienmodel dat wordt aanbevolen voor bars, restaurants, banketbakkerijen en andere gastronomische etablissementen met een hoge organisatiegraad. Het vereist echter dat alle betrokken personeelsleden als een team en op hetzelfde niveau kunnen werken.

2. Percentage

Het procentuele fooienmodel is een ander alternatief dat u kunt overwegen voor uw horecabedrijf. Het is de bedoeling elke fooi te verzamelen die het personeel in de verschillende ploegen ontvangt. Vervolgens zal een verdeling worden gemaakt volgens de percentages of punten die elke werknemer heeft verzameld.

Dit zou één manier zijn om zo’n puntenverdeling te maken, maar u kunt uw eigen verdeling maken:

  • 50% zou naar de obers gaan.
  • De overige 50% zouden gelijkelijk worden verdeeld over de andere categorieën van het team (chef-kok, keukenhulpen, afwassers, hoofdkelner, barmannen, enz.)

Deze percentages kunnen variëren indien u rekening houdt met het basissalaris van de werknemers of eerder gemaakte afspraken. Met andere woorden, uw chef-kok en hoofdkelner kunnen buiten de fooiverdeling worden gelaten als zij al een hoger salaris hebben dan de rest van het personeel.

Het splitsen van fooien in percentages wordt aanbevolen voor Specialiteiten- of Haute Cuisine-restaurants, waar er gewoonlijk geen nominale loonwaarde is. Bovendien kan het storten dagelijks of wekelijks gebeuren, afhankelijk van de geldende overeenkomsten.

3. Percentage in gelijke blokken

Een andere methode die sommige horecaprofessionals gebruiken is de f ooien aan hun werknemers te verdelen in blokpercentages. Deze methode houdt in dat 50% van de fooien wordt toegekend aan het personeel dat de functies in de zaal uitoefent en dat de andere 50% wordt ingehouden door het keukenpersoneel.

Om specifieker te zijn:

  • Als er 30 mensen in de keuken werken, moet 50 % van de fooi over hen allen worden verdeeld.
  • Als 10 mensen in de lounge werken, moet de andere 50 % van de fooien over hen allen worden verdeeld.

Het gaat hier om een model voor de verdeling van fooien dat bedoeld is voor de professionele ober in een restaurant. Vooral omdat degenen die de fooi verdienen, degenen zijn die een goede klantenservice verlenen en een groot probleemoplossend vermogen hebben

In sommige restaurants is het zelfs gebruikelijk dat de ober 80% van de fooi houdt en de keuken slechts 20%. Het hangt allemaal af van het beleid dat het beste past bij elke eetgelegenheid.

4. Het “slurf” systeem

Het systeem voor de verdeling van fooien, Tronco genaamd, bestaat uit het toekennen van punten aan werknemers, rekening houdend met aspecten zoals:

  • Punctualiteit en verantwoordelijkheid.
  • Vermogen om taken efficiënt en effectief uit te voeren.
  • Anciënniteit.
  • Aanwezigheid en juist gebruik van uniform.
  • Vermogen om instructies op te volgen.
  • Mogelijkheid om vragen van klanten te beantwoorden, enz.

Hoe meer punten er worden verzameld, hoe hoger het percentage van de verdiensten van de werknemer bij de verdeling van de fooien. Op die manier krijgt iedereen fooien naar gelang van de taken die in het etablissement worden verricht.

Een eerlijk en evenwichtig model voor de verdeling van fooien dat ook dient als stimulans voor het personeel om hun werk op een buitengewone manier te doen.

Digitale fooien restaurants: Wat is het?

Digitaal fooi geven is het 2.0 bedankje dat klanten geven na een geweldige eetervaring. Dat is te zien wanneer een tevreden klant een positieve recensie over het restaurant achterlaat op sociale media.

Sommigen zeggen dat het een nieuw concept is, afgeleid van de traditionele fooi, maar overgebracht naar de uitgestrekte wereld van het internet. Een positieve opmerking of beoordeling is een bevestiging dat uw restaurant een bezoek waard is.

Wat heb ik aan digitaal fooi geven?

Tegenwoordig delen mensen vaak hoe hun ervaring was na een bezoek aan een bedrijfsruimte. U moet optimaal gebruik maken van “mond-tot-mond 2.0”, want dat is nuttig als u net een eigen restaurant bent begonnen.

We hebben het over een nieuwe modaliteit die begint wanneer uw potentiële klanten dergelijke tips achterlaten door een artikel te publiceren op hun blog, een verhaal op Instagram of Facebook, of door hun positieve mening te geven op Trypadvisor.

Fooien digitale restaurants

Deze acties helpen de merkreputatie online te verbeteren en zorgen er ook voor dat meer mensen uw bedrijf leren kennen. Dit zal tot uiting komen in de stijging van uw wekelijkse/maandelijkse verkoop.

Hoe krijg je meer en betere digitale tips?

Er zijn verschillende manieren om meer en betere digitale tips van potentiële klanten te krijgen. In het begin zal het tijd en moeite kosten, maar er zijn veel gebruikers die bereid zijn u te helpen door hun ervaringen te delen zodat anderen ze kunnen lezen , leuk vinden en delen.

Enkele eerste aanbevelingen die u kunnen helpen bij het aanmoedigen van digitaal fooien geven in uw restaurant zijn:

  • Toon de sociale netwerken van het restaurant op uw website en in uw fysieke vestiging. Zodat klanten weten waar ze u kunnen vinden om hun opmerkingen, suggesties of meningen achter te laten.
  • Moedig klanten aan om tevredenheidsmomenten te delen via uw sociale netwerken, door aanbiedingen, kortingen of speciale promoties aan te bieden.
  • Om uw bedrijf zichtbaarder te maken en het publiek te laten zien dat u de digitale wereld serieus neemt, verhoogt u het budget van uw digitale marketingcampagnes.
  • Zeg altijd “dank u” voor elke tip, of die nu digitaal of traditioneel is. Vergeet niet dat dank je wel gratis is.
  • Houd uw zaak fris en schoon. U kunt zelfs een selfie-ruimte toevoegen om de ervaring van uw meest joviale klanten te verbeteren.
  • FAQ-fora moedigen potentiële klanten aan om te discussiëren of hun aanbevelingen te geven, dus breng ze ook in de praktijk.
  • Gebruik een app om de reacties op uw blog te beheren, zodat het gemakkelijker is om te reageren op iedereen die een recensie over uw zaak heeft achtergelaten.

Bestaat er zoiets als een negatieve digitale tip?

Ja, helaas zijn digitale tips niet altijd positief. Dit is vooral het geval wanneer de klant een onaangename ervaring heeft gehad en instinctief zijn sociale netwerken bezoekt om te bekritiseren wat hij niet leuk vond.

Het grote voordeel van negatieve digitale tips is dat de restauranthouder een volledige en gedetailleerde feedback kan krijgen over waarom de ervaring van de klant niet naar wens was. Dit wordt bereikt door een proces van toetsing en monitoring.

Na analyse van de negatieve beoordelingen van de klant weet u welke acties en beslissingen u moet nemen om de zwakke punten om te zetten in sterke punten. Zo hebt u in de toekomst meer kans om online louter positieve tips te krijgen.

Dank u voor het lezen van dit bericht over hoe restaurant fooien worden verdeeld. Als je nog extra tips weet die we volgens jou vergeten zijn te vermelden, laat het ons dan gerust weten in het commentaarveld hieronder.

Welke manieren van fooi geven zijn er?

Wij kunnen kiezen voor de “pull”, per percentage, per percentage in gelijke blokken of zelfs volgens het “Trunk” systeem. Dit zijn verschillende manieren om dit extra geld gelijk te verdelen.

Wat zijn digitale tips?

De digitale fooi is het 2.0 bedankje dat klanten geven na een geweldige eetervaring. Dat is te zien wanneer een tevreden klant een positieve recensie over de locatie achterlaat op sociale media.

Wat heb ik aan digitaal fooi geven?

Deze acties helpen om uw merkreputatie online te verbeteren en zorgen er ook voor dat meer mensen uw bedrijf leren kennen. Dit zal tot uiting komen in een stijging van uw wekelijkse/maandelijkse verkoop.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.