Een tafel schoonmaken: wat is het en hoe wordt het gedaan?

desbarasar-mesa-restaurante

Het aanleren van de juiste tafelontruimingsetiquette zorgt ervoor dat uw gasten zich op hun gemak voelen en een aangename eetervaring hebben. Dit is zeker niet zomaar een taak. Dit aspect houdt immers rechtstreeks verband met het professionalisme van de horecasector.

Ongetwijfeld staat het dekken van de tafel met de juiste technieken synoniem voor exclusiviteit en delicatesse. Daarom tonen wij u vandaag de juiste manier om het ontbramen uit te voeren voor een gastronomische kwaliteitsservice. Bent u geïnteresseerd? Lees dan verder!

Wat is een tafel schoonmaken?

In het professionele gastronomische vocabulaire betekent de term “een tafel schoonmaken” het van tafel verwijderen van keukengerei nadat het is gebruikt. Deze uitdrukking is van Franse oorsprong en is aangepast aan onze taal om vooral in de cateringsector te worden gebruikt.

In de praktijk kunnen we dit waarnemen wanneer een ober de tafel van de klant nadert en het bestek, de glazen, enz. wegneemt. Deze functie kan ook door de assistent worden vervuld.

Op die manier beschikt u over een team dat op efficiënte wijze de details van het opruimen voor zijn rekening neemt en orde en elegantie schept.

Hoe een tafel schoonmaken: 7 basisregels

Het opruimen van een tafel in een restaurant of een ander cateringbedrijf vereist zeer specifieke etiquette. Daarom zijn hier 7 regels om in gedachten te houden:

  1. Als er meerdere mensen aan tafel zitten, moet u wachten tot iedereen zijn eten of drinken op heeft. Behalve in het zeldzame geval dat u iets anders wordt opgedragen, mag u de borden niet optillen tot de groep klaar is
  2. Er zijn tekens die erop wijzen dat het eten op is. Dit is bijvoorbeeld merkbaar wanneer er geen voedsel meer op het bord ligt, of wanneer het diner al meer dan 15 minuten niet meer heeft geproefd. Ook gebeurt het wanneer uw klant leg je mes en vork op het lege bord
  3. Vermijd lawaai tijdens het opruimen door gebruiksvoorwerpen met efficiënte bewegingen te verwijderen. Veel eters vinden de overdreven aanwezigheid van personeel bij de tafel vervelend, zorg ook voor dit detail.
  4. Vraag het diner ook om te bevestigen dat hij/zij klaar is om te beginnen met het ontbramen van de tafel. Je doet dit met een subtiel gebaar, vragend of je de plaat mag verwijderen.
  5. Begin het proces vanaf de rechterkant van de gebruiker, altijd in dezelfde volgorde waarin u het voedsel hebt opgediend. U wijzigt deze procedure alleen in gevallen waarin het voor u onmogelijk is toegang tot het diner te krijgen, of wanneer u overlast veroorzaakt.
  6. De traditionele etiquette in de horeca was vroeger dat je dames en ouderen eerst moest bedienen. De laatste jaren zijn deze verouderde regels aan het verdwijnen ten gunste van een meer egalitaire behandeling
  7. Probeer niet te veel platen tegelijk te verwijderen. Het is beter om het proces nog een paar keer te doorlopen voordat u ongelukken riskeert

Andere aspecten waarmee u rekening moet houden bij het afruimen van gerechten in uw restaurant

Naast het bovenstaande moet u bij het ontstemmen op de volgende details letten:

  • Als er voedselresten op het servies liggen, moet u zich een beetje van de klant verwijderen om het op het eerste bord over te brengen. Kantel de romp een beetje om subtiel weg te gaan van het diner. Zo vermijdt u onaangename incidenten en beschermt u de integriteit van de gasten.
  • Plaats bestek en borden niet op de dressoirs. Gebruik in plaats daarvan het oppervlak van de serveerwagen.
  • Steek uw vingers er niet in als u een bril afneemt. Haal ze er één voor één uit en leg ze op een dienblad
  • Het dienblad dat wordt gebruikt om de glazen te dragen , mag niet op de tafel van de eters worden geplaatst.
  • Wanneer het tijd is om de desserts te serveren, maakt u het tafelblad schoon door de kruimels te verwijderen. Dit proces moet snel verlopen om een vlotte dienstverlening te waarborgen. Denk eraan discreet te zijn en afleiding te beperken.
  • U moet ook de pétit ménage (zout- en peperstrooiers) verwijderen wanneer de klanten geen brood, kaas of boter meer eten. Maak ook van de gelegenheid gebruik om de afwas te doen voor deze dingen.
  • Zolang er vuil materiaal op de serveerwagen ligt, gaat geen enkel lid van het team met lege handen naar de keuken. Dit versnelt het werk en bespaart u tijd. Bovendien moet u tegelijkertijd de artikelen in de kast aanvullen, zodat u altijd bij de hand hebt wat u nodig hebt.
  • Controleer ten slotte of de posten op de factuur correct zijn gespecificeerd. Controleer ook de toestand van de opvangbak. Het moet het imago van uw hotelbedrijf uitstralen, schoon en toonbaar zijn

En zo eindigen we dit interessante artikel over de juiste procedure voor het afruimen van een tafel in uw restaurant, café of bar. Train uw kelners en oefen wat om de juiste technieken te perfectioneren.

Wat is het schoonmaken van een tafel?

Om keukengerei van tafel te halen, als het gebruikt is. Deze uitdrukking is van Franse oorsprong en is aangepast aan onze taal om vooral in de horeca te worden gebruikt.

Regels voor het ontbramen van een tafel

1. We wachten tot alle eters klaar zijn.
2. We vermijden lawaai tijdens het proces.
3. We informeren de klant over wat we gaan doen.
4. We beginnen het proces vanaf de rechterkant van de gebruiker.
5. Probeer niet te veel platen tegelijk te verwijderen.

Hoe moet de rekening worden gepresenteerd?

Controleer of de posten op de factuur correct zijn gespecificeerd. Controleer ook de toestand van de opvangbak. Het moet het imago van uw hotelbedrijf hebben, schoon en toonbaar zijn.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Monouso Blog
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.