fbpx

Coeliakiepatiënten: de grote vergeetachtigen in restaurants

Coeliakiepatiënten zijn mensen die dit element van granen niet kunnen verdragen, zodat gluten geen deel kunnen uitmaken van hun dieet en zij op zoek moeten naar alternatieve voedingsmiddelen.

Een glutenvrij dieet kan thuis worden toegepast. Wanneer dit soort klanten echter in het restaurant komt, moeten ze gerechten vinden die dit eiwit niet bevatten om hun gezondheid te beschermen. Hoe kunnen we het menu voor deze klanten aanpassen?

Het belang van een aangepast menu

Een van de meest aanbevolen tips om klanten met coeliakie aan zich te binden, is een aangepast menu. Men kan niet wachten op een bezoek van iemand met een intolerantie voor dit soort eiwitten om snel een gerecht te maken en uit de nood te komen.

Het ontwerp van het dagmenu moet een verscheidenheid aan voedingsmiddelen bevatten, zodat de coeliakiepatiënt kan kiezen wat hij al dan niet kan eten, afhankelijk van zijn medische voorgeschiedenis. Daarom is het belangrijk dat de keuken op de hoogte is van de granen die intolerantie veroorzaken en het gebruik ervan in het hoofdmenu zoveel mogelijk vermijdt. Dit zijn:

  1. Tarwe.
  2. Sommige soorten haver.
  3. Gerst.
  4. Spelt.
  5. Rogge.

In die zin hebben de kok en het team dat hem begeleidt de delicate taak om het menu aan te passen en aantrekkelijk te maken voor mensen met deze intolerantie.

Het is interessant om te bedenken dat het niet alleen om het eten gaat, wat het grootste probleem is, maar dat er ook andere aanpassingen nodig zijn om de beste service te bieden. In dit verband is het relevant deze suggesties in overweging te nemen:

Leveranciers

Bedrijven die producten aan het restaurant leveren, moeten volledig op de hoogte zijn van glutenbevattende levensmiddelen. Daarom moet de etikettering de voedingsinformatie van het verkochte product bevatten. Tegenwoordig zijn er 100 % glutenvrije levensmiddelen waaruit men kan kiezen.

De regels ter zake

Coeliakiepatiënten zijn aangesloten bij verschillende verenigingen die tot doel hebben hun gezondheid te beschermen. Deze instellingen zijn beschikbaar om instellingen te begeleiden bij de omvang van de intolerantie. Er zij op gewezen dat restaurants de HACCP-regels en -protocollen tot op de letter moeten volgen.

Opleiding van het personeel

Keukenpersoneel, obers, serveersters en iedereen die contact heeft met klanten moet worden opgeleid om aan de eisen van een coeliakiediner te voldoen. Daarom zal hun opleiding niet alleen culinair zijn, maar ook in wettelijke voorschriften.

Potentiële klanten die we kunnen aantrekken

Het aantal klanten met coeliakie in het verleden neemt elk jaar toe. Daarom is het noodzakelijk dat de aandacht voor deze populatie de meest geschikte is en dat zij zich tevreden voelen met de aangeboden gerechten. Als deze situatie wordt geconsolideerd, wordt het een reclame om nieuwe klanten aan te trekken.

Een fundamentele doelstelling van elk restaurant in de wereld van vandaag moet zijn omgeving kunnen aanpassen aan het gastronomisch genot van mensen met coeliakie. Als dit uitgangspunt volledig is begrepen door de eigenaren en het personeel van het etablissement, zullen de klanten zeker tevreden zijn en wellicht trouwe klanten worden.

Trends in coeliakie

De haute cuisine evolueert voortdurend. Daarom worden menu’s aangepast en nieuwe gerechten opgenomen om de meest veeleisende fijnproevers tevreden te stellen. Trends bepalen richtlijnen die gevolgd moeten worden, vooral voor mensen die aan deze situatie lijden.

Voor een gunstig dieet is het essentieel om in het menu de voedingsmiddelen te versterken die gewoonlijk in restaurants te vinden zijn. Zij bevatten geen gluten in hun structuur en zijn rijk aan eiwitten en vitaminen. Binnen deze groep kunnen we wijzen op vis en zeevruchten, vlees, groenten en fruit.

Wat de vervangers voor bijgerechten betreft, moet in plaats van pasta met een hoog glutengehalte, rijst of, bij gebrek daaraan, maïsmeel dat rijk is aan vezels worden gebruikt. In die zin is de hoofdrolspeler de chef die met zijn eigen vindingrijkheid en gratie de finishing touch en zijn persoonlijke handtekening toevoegt aan elk gerecht op het menu.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.