fbpx

Business plan om een restaurant te openen

Het maken van een business plan om een restaurant te openen; omdat het de bedoeling is de taak te vergemakkelijken, brengen wij een selectieve gids die niet alleen de beste definitie van het project mogelijk zal maken, maar ook een schatting van de economische/financiële levensvatbaarheid. Let op!

Hoe stel je een business plan op voor een restaurant?

Ongeacht het gekozen model of de gekozen sector, is het uitstippelen van een bedrijfsstrategie een moeilijke opdracht, een realiteit waaraan het restaurantsegment niet ontsnapt; dit mag echter geen reden zijn om het idee op te geven, per slot van rekening hebben we het hier over een niche met een grote rentabiliteit in Spanje, gezien het deel van de vrije tijd en het budget, dat naar restaurants gaat.

Waar te beginnen met het schrijven van een restaurant business plan?

Niet iedereen beschikt over het nodige kapitaal om zijn project te ontwikkelen, vandaar de behoefte aan een investeerder, het business plan voor een restaurant kan het verschil maken, immers, een echt plan tonen waarin het duidelijk is waarover je het hebt, getuigt van professionalisme.

Om het recept voor succes te creëren, moet men over de nodige ingrediënten beschikken. Het mag dan wel een spannend avontuur lijken, maar een restaurant openen vergt tijd en inspanning, anders kan men tot de 60% van de bedrijven behoren die vóór het eerste jaar failliet gaan. Het concurrentieniveau in de sector betekent dat hard werken, volhouden en goed eten aanbieden niet genoeg is; hoewel er geen exacte formule is, kan succes wel geconditioneerd worden:

  • Hebben een adequate opleiding
  • Zich houden aan vastgestelde operationele procedures
  • Zorg voor een origineel en aantrekkelijk marketingplan voordat u aan de slag gaat

Hoewel de meeste mensen zich concentreren op de inrichting van het pand en het ontwerp van het menu, worden deze drie aspecten – die vaak worden onderschat – van cruciaal belang voor een succesvolle opening, die samen met een goed bedrijfsplan de juiste richting zal aangeven, omdat duidelijk zal zijn met welke kansen en valkuilen het toekomstige bedrijf te maken zal krijgen, nog voordat het zijn deuren opent.

Vooronderzoek is alles:

Een goed ondernemingsplan voor een restaurant vereist een grondig vooronderzoek waarin niet alleen wordt geëvalueerd wat de sector biedt of beperkt, maar ook potentiële klanten, nieuwe trends en de lokale markt; op dezelfde manier moet u rekening houden met de concurrentie, wetgevingsaspecten, inkoopkanalen en leveranciers, aangezien dit de belangrijkste aspecten zijn die in aanmerking moeten worden genomen.

Objectiviteit is elementair in zowel de interne als de externe analyse, eerlijkheid, afbakening van de beschikbare middelen – technisch, economisch en menselijk – maakt het beter mogelijk de behoeften van de beoogde clientèle te begrijpen en derhalve de manier om het concept en de structuur van levensvatbaar bedrijf te kanaliseren dat zijn positionering mogelijk maakt.

>  Gastronomisch Adviseur: Wat het is en wat het doet

De sleutels tot succes met een nieuw restaurant:

De overgrotemeerderheid zal het ermee eens zijn dat de service en het gastronomische aanbod onbetwiste garanties zijn voor het succes van een restaurant; hoewel zij niet ver van de werkelijkheid staan – aangezien het eerste de ervaring en de uiteindelijke perceptie weergeeft die de klant zal hebben, terwijl het tweede zelf de bestaansreden van een restaurant is – vraagt de uitgesproken concurrentie veel meer:

  • Adequate sfeer, het idee is dat de plaats een sfeer biedt die past bij het concept van de zaak en de behoeften of smaken van het doelpubliek
  • Een aantrekkelijk menu is immers het belangrijkste communicatie- en verkoopinstrument; het is aan te bevelen dat de chef bij de bereiding ervan wordt betrokken, naast het aanbieden van de meest winstgevende gerechten op zicht
  • Concurrerende prijzen, de klant wil betalen naar gelang van wat hij krijgt, zonder de kosten van de grondstoffen en de plaatselijke marktsituatie te verwaarlozen
  • Bij communicatiestrategie hebben we het niet alleen over reclame en public relations, maar ook over digitale aanwezigheid gericht op het doelpubliek. Is de band eenmaal gelegd, dan zal het gemakkelijker zijn de langverwachte loyaliteit te bereiken, dat publiek dat onvoorwaardelijk wordt en nieuwe klanten aantrekt
  • Dejuiste hygiëneproducten, waarmee zowel werknemers als klanten in hun behoeften voorzien.

Redenen waarom veel restaurants falen:

Het ontbreken van een goed bedrijfsplan voor een restaurant is de belangrijkste reden waarom de meeste projecten mislukken; er is nog een lange weg te gaan voordat het eerste gerecht wordt opgediend, dus het plannen van elk detail wordt van cruciaal belang.

>  Ontdek alles over klanttevredenheid

Volgens deskundigen moet een businessplan voor een restaurant de huisstijl van het bedrijf op de omslag weergeven– met inbegrip van de naam, de datum en het logo – en het concept van het restaurant zeer goed specificeren, met als doel de lezer warm te maken voor het idee.

Hoe kan dat? Benadruk niet alleen het voedsel dat u van plan bent te serveren, maar ook de gedetailleerde beschrijving van de service die u wilt aanbieden, waarbij u erop let dat u de nadruk legt op dat pluspunt, dat de zaak uniek en vernieuwend zal maken.

Bestudeer de markt:

Het uitzetten van een koers voor succes vereist ook dat het business plan voor het restaurant een levend document is, dat wil zeggen, een document dat regelmatig kan worden herzien om de groei te evalueren en de vooruitgang te meten; het moet ook worden gevoed met marktonderzoek dat een glimp van de concurrentie mogelijk maakt en tegelijkertijd de behoeften van het doelpubliek informeert, gegevens die op hun beurt de ontwikkeling van een functioneel marketingplan mogelijk maken.

Een duidelijke missieverklaring, of met andere woorden, direct zijn in de missie, vertaalt zich in de creatie van een conceptuele visie waarin het idee van de onderneming in woorden wordt samengevat tot het punt dat het de aandacht trekt.

Het belang van marketing binnen het business plan:

Binnen de bedrijfsstrategie is het marketingplan een functioneel en noodzakelijk instrument; bij zoveel concurrentie wordt mond-tot-mondreclame het basiswapen om de concurrentie het hoofd te bieden.

Klanten aantrekken gaat verder dan het gebruik van sociale media; op fysiek niveau vereist het deelname aan gemeenschapsevenementen, het aanbieden van kortingen aan nieuwe klanten en het toetreden tot de plaatselijke handelsvereniging; in de online wereld is het absoluut noodzakelijk om een intuïtieve website te hebben waarop zelfs kan worden geboekt.

En daarmee eindigt onze lijst met tips voor het opstellen van een ondernemingsplan.

We hopen dat je het leuk en nuttig vond!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BASIC DATA PROTECTION INFORMATION

Responsible: Envalia Group, S.L.

Purpose: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Legitimation: Consentimiento del interesado.

Recipients: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Rights: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Additional information: You can find additional and detailed information on data protection in our privacy policy