fbpx

Beste reserveringssystemen voor restaurants

sistema-reservas-restaurante

De laatste jaren is het online reserveren van restaurants in opmars en een zeer winstgevend alternatief geworden voor de restaurantbranche. Nieuwe consumentengewoonten, steeds meer gekoppeld aan digitaal, in combinatie met pandemie, hebben geleid tot de opkomst van innovatieve restaurantreserveringssystemen.

Maar, niet alleen zijn ze trendy, deze restaurant reserveringssystemen bieden een hoge winstgevendheid in vergelijking met de meer traditionele.

Als u verantwoordelijk bent voor een restaurant- en horecazaak en u bent zich nog steeds niet volledig bewust van de voordelen die dit soort procedures bieden, dan is het tijd om ze allemaal te ontdekken in ons artikel.

Met dit overzicht willen wij u helpen het beheer van reserveringen te optimaliseren en u alles laten weten wat de verschillende reserveringssystemen voor restaurants te bieden hebben, zodat u het systeem kunt kiezen dat het beste bij uw behoeften past.

Voordelen van een reserveringssysteem in uw restaurant

Een reserveringssysteem in uw restaurant biedt u de volgende voordelen:

  • Het stelt u in staat het personeelsbeheer efficiënt te plannen. Op basis van het aantal reserveringen voor een bepaalde datum kunt u bepalen hoeveel personeel u die dag nodig hebt.
  • U vermijdt ook dat klanten staan te wachten op een tafel, of erger nog, vertrekken naar een concurrent. Deze onaangename situaties worden geëlimineerd met het gebruik van een reserveringssysteem.
  • Een ander groot voordeel van restaurantreserveringssystemen is dat ze u in staat stellen om vanaf het begin een relatie met uw klanten op te bouwen. Door hen een vriendelijke en attente service te bieden, evenals een goede eetervaring, verhoogt u uw kansen om klantenbinding op te bouwen.
  • Online reserveringssystemen verhogen het aantal reserveringen omdat ze het mogelijk maken om op elk moment van de dag te reserveren, omdat hun werking niet beperkt is tot de werkuren.
  • Een ander groot voordeel van online reserveringssystemen is dat toeristische klanten een reservering kunnen maken nog voor ze op reis gaan en zonder in het land van bestemming te zijn aangekomen.

Belangrijkste reserveringssystemen voor restaurants

Veruit de meeste klanten reserveren restaurants via hun smartphone of tablet. Er is echter nog een groot deel dat het op de traditionele manier doet, door het restaurant te bellen.

We zullen het hieronder over deze twee vormen van restaurantreserveringen hebben:

Telefonische reserveringen

Hoewel deze vorm van reserveren voor velen ouderwets is, wordt het nog steeds door veel klanten gebruikt, vooral als het gaat om oudere klanten. Om deze reserveringen succesvol te laten zijn, moet het personeel dat de telefoontjes beantwoordt de klant hartelijk en respectvol behandelen, zonder hem in de wacht te zetten.

Er zijn ook telefonische reserveringscentra die telefoontjes van grote restaurantketens en franchises behandelen. Deze telefonische reserveringscentrales garanderen volledige aandacht voor binnenkomende oproepen, waardoor de bezetting en de omzet van het restaurant toenemen.

Online reserveringen

Dit zijn tegenwoordig de meest gebruikte reserveringssystemen. Het is een zeer praktische manier van reserveren voor de klant, omdat het tijd bespaart, en zeer productief voor het restaurant omdat het een groot aantal klanten genereert.

Online reserveringen kunnen overal en op elk moment van de dag worden gedaan, wat zeer winstgevend is voor het restaurant. Bovendien bieden digitale reserveringssystemen u klantgegevens die u vervolgens kunt gebruiken in e-mailmarketingcampagnes en nieuwsbrieven.

Als het gaat om het gebruik van deze reserveringssystemen op de website van uw restaurant, zijn er twee opties:

  • De eerste optie is om een programmeur uw eigen online reserveringssoftware te laten ontwerpen.
  • De andere optie is om een externe online reserveringssoftware te gebruiken, maar dan wel een waarmee u deze kunt gebruiken op uw website en op andere sociale platforms en reserveringsportalen.

Boekingen kunnen ook worden ontvangen via webformulieren, e-mail of WhatsApp, maar dit moet volledig handmatig worden afgehandeld door je team.

Beste reserveringssystemen voor restaurants

Tegenwoordig zijn er verschillende digitale tools die het reserveringsproces voor restaurants vergemakkelijken. Tot de meest prominente behoren:

TheFork

The Fork werkt samen met Tripadvisor. Het heeft een groot aantal gebruikers, die een beoordeling of recensie kunnen geven nadat ze van hun eetervaring hebben genoten.

Het staat connectiviteit toe met andere platforms, zoals Tripadvisor, Facebook, Google en Instagram. Vraagt twee euro commissie voor elke boeking die je via zijn kanaal maakt.

Cover Manager

Dit is een ander krachtig boekingssysteem omdat het verbinding maakt met andere boekingskanalen zoals OpenTable. Zijn interface is gemakkelijk te gebruiken omdat het eenvoudig en intuïtief is, waardoor het de favoriet is van veel etablissementen, die de voorkeur geven aan zijn motor als boekingssysteem. Naar de mening van zijn gebruikers is het een van de beste opties op de markt.

Boeken via WhatsApp

WhatsApp Business maakt nieuwe manieren van interactie met klanten mogelijk. Door een knop in een hoek van je website toe te voegen, kunnen gebruikers via WhatsApp met je bedrijf communiceren om een reservering aan te vragen.

Online boeken via een formulier

Dit is het eenvoudigste en goedkoopste reserveringssysteem. Het is opgenomen op de website van het restaurant. Daar kunnen klanten via een call-to-action knop toegang krijgen tot het formulier en gegevens invullen zoals onder andere de contactmethode, datum en tijd van de reservering.

Met dit reserveringssysteem beschikt u over een database die nuttig is voor e-mailmarketingcampagnes. Hiervoor moet u een tabblad opnemen waarin u toestemming vraagt om de gegevens in dit soort campagnes te gebruiken.

Tips om het beheer van reserveringen in uw restaurant te optimaliseren

Nu bekijken we vier praktijken die het reserveringsproces in uw restaurant zullen verbeteren. Als u daarmee rekening houdt, zult u goede resultaten zien:

Wijs reserveringsmanagers aan voor elke dienst.

Wijs voor elke dienst een specifieke persoon aan die verantwoordelijk is voor de reserveringen en alles wat daarmee samenhangt, zoals het controleren van de beschikbaarheid van tafels, het menu, de agenda, enzovoort. Zo zorgt u ervoor dat u ongemakken voorkomt die het imago en de inkomsten van uw locatie schaden, zoals verloren of dubbele boekingen.

Bereken de gemiddelde tijd per tafel

Het bepalen van de tijd tussen de ene en de andere reservering is belangrijk om het reserveringsbeheer van uw restaurant te verbeteren. Als u deze gegevens niet kent, kan dat leiden tot ongemakken zoals te veel tijd met een lege tafel tussen de ene reservering en de volgende, of de klant die de reservering maakte laten wachten tot zijn of haar tafel vrij is.

Om problemen te voorkomen, moet u dus weten hoeveel tafels er beschikbaar zijn en nauwkeurig het gemiddelde nemen van de servicecyclus van uw restaurant voordat u reserveringsslots toewijst.

Bevestig toekomstige reserveringen

Het komt vaak voor dat sommige klanten, om diverse redenen, niet naar het restaurant komen zonder de reservering te hebben geannuleerd, waardoor u de tafel niet aan een andere klant kunt aanbieden. We hebben het dan over de gevreesde no-show in de horeca. Om dit soort problemen te voorkomen zou u contact kunnen opnemen met de klant, via e-mail, sms of telefoontje, om hem te vragen de reservering te bevestigen.

Het is ook steeds gebruikelijker om een no-show fee in rekening te brengen, en dat brengt ons bij het volgende en laatste punt.

Vraag een voorschot

Vraag de persoon die de reservering maakt om een klein bedrag te betalen dat zal worden afgetrokken van de uiteindelijke rekening. Dit is een zekere manier om annuleringen van boekingen te voorkomen, aangezien de betaling de klant er verder toe verplicht de afgesproken datum bij te wonen of tenminste te annuleren.

Deze strategie kan u helpen 100% effectieve boekingen te krijgen, en in het geval dat ze niet komen, wordt het voorschot ingehouden voor het veroorzaakte ongemak.

Nu u de populairste reserveringssystemen voor restaurants en de voordelen van het gebruik ervan kent, zal dit u hopelijk helpen de beslissing te nemen om het beheer van uw reserveringen te optimaliseren en te vereenvoudigen.

Een antwoord achterlaten

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

BASISINFORMATIE OVER GEGEVENSBESCHERMING

Doel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Rechten: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Ontvangers: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimatie: Consentimiento del interesado.

Verantwoordelijk: Envalia Group, S.L.

Aanvullende informatie: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.